z.rezania Junior Member
Posts: 29 Status: Offline Joined:
pm | سوال (17th Nov 10 at 2:24pm UTC) | | مهلا و مريم وسميرا سوال دارم:ميشه يكي از نظريه هاي يونگ رو بگيد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ | |
|
m.hossinie New Member
Posts: 16 Status: Offline Joined:
pm | Re: سوال (17th Nov 10 at 2:38pm UTC) | | سئوال از گروه زهرا ونجمه: تفاوت ساختار گرايي و ساختار شكني چيه؟؟؟ پسل ساختار گرايان چه عقيده اي دارن؟. | |
|
z.rezania Junior Member
Posts: 29 Status: Offline Joined:
pm | Re: سوال (17th Nov 10 at 2:41pm UTC) | | سوال از مريم وسميرا و مهلا:يك شعر از مولوي نام ببريد كه نشان دهدمولوي نظريه ي آنيما را در برخي اشعار رعايت كرده است؟؟؟؟؟؟؟؟؟ | |
|
z.rezania Junior Member
Posts: 29 Status: Offline Joined:
pm | Re: سوال (17th Nov 10 at 2:53pm UTC) | | جواب سوال اول مريم:پسا ساختار گرايان عقيده دارند كه اگر فقط مطالعات زباني مورد بررسي قرار گيرند،جنبه ي علمي و دقيق رعايت نميشود و بايد به مسايل فلسفي و معنوي هم در اثر توجه كرد ولي ساختار گرايان نظري متفاوت با آنها دارند تفاوت ديگر آنها در ساختار داستان هاست منبع:نقد ادبي دكتر شميسا | |
|
m.hossinie New Member
Posts: 16 Status: Offline Joined:
pm | Re: سوال (17th Nov 10 at 2:57pm UTC) | | جواب سئوال اول زهرا کارل گوستاو یونگ در ابتدای جوانی مدتی دستیار زیگموند فروید بود، اما خیلی زود راهش را از استاد خود جدا کرد. تأکید فراوان فروید بر اهمیت جنسیت یونگ را چندان خوش نمیآمد. او در سالهای جوانی سخت تحتتأثیر عرفان شرق دور خصوصاً آیین بودایی ذن و حکمت کنفوسیوس واقع شده بود به زعم منتقدان تا پایان عمر بینشِ عرفانی خود را حفظ کرد. بسیاری از عقاید یونگ مانند طرح نظریه آنیما و آنیموس سایه، کهن الگو و... هرچند با انتقاداتی از طرف نکتهبینانِ اهل علم واقع گردید اما در نزد عموم مردم موردقبول واقع شد. آنتونیو مورنو در کتاب: (یونگ، خدایان و انسان مدرن) اهمیت این دانشمند بزرگ را در بصیرت و عمق نگاه او میداند نگاهی که لایههای پنهان و زوایای نهان روح آدمی را کشف میکند | |
|
z.rezania Junior Member
Posts: 29 Status: Offline Joined:
pm | Re: سوال (17th Nov 10 at 3:00pm UTC) | | جواب سوال دوم مريم:آنها بر اين باور اند كه براي هر دال مدلولي وجود دارد ولي اين دال ممكن است بر چند مدلول دلالت كند و هر مدلول دوباره در نقش دال به مدلول هاي ديگر دلالت مي كند پس بين دال و مدلول رابطه ي استواري نيست و اساسا فقط دال مهم هست و مدلول نقشي ندارد.در نتيجه نويسنده معني را به وجود نمي آورد .او دال ها را در متن مي گذارد تا مدلول را خواننده بيابد منبع:نقد ادبي دكتر شميسا | |
|
m.hossinie New Member
Posts: 16 Status: Offline Joined:
pm | Re: سوال (17th Nov 10 at 3:02pm UTC) | | جواب سئوال دوم زهرا
چون پری غالب شود بر آدمی
گم شود از مرد وصف مردمی
هر چه گوید آن پری گفته بود
زین سری زان آن سری گفته بود
(مولوی، مثنوی، دفتر چهارم، ابیات 2112 به بعد)
چون پری را این دم و قانون بود
كردگان ان پری خود چون بود؟!
(پورنامداریان، 1380، صص:1-170)
| |
|
a.najmi New Member
Posts: 17 Status: Offline Joined:
pm | Re: سوال (17th Nov 10 at 4:37pm UTC) | | یکی از نظریه های یونگ شخصیت از چند سیستم جدا، اما مربوط به هم تشکیل شده است مانند ناخودآگاه شخصی ناخودآگاه جمعی و غیره | |
|
s.sadrnejad New Member
Posts: 23 Status: Offline Joined:
pm | Re: سÙ�اÙ� (17th Nov 10 at 6:07pm UTC) | | سلام زهرا جووووووون جواب سوال اولت : یونگ در روانشناسی اصطلاحات مهمی چون ناخودآگاه جمعی، درونگرایی، برونگرایی و صور اساطیری (آرکیتایپ ) را مطرح میکند که این نظریهها و اصطلاحات در مباحث جدید نقد ادبی مخصوصاً نقد اساطیری و نقد روانشناسی کاربرد دارند. چند تا از آرکیتایپهای یونگی که در مطالعات ادبی مورد توجه قرار گرفتهاند عبارتاند از: آنیما: مظهر طبیعت زنانه در وجود مردان، یعنی روح مؤنث در مرد که به عقیده یونگ الهامبخش آثار هنری میباشد. انیموس: مظهر طبیعت مردانه در وجود مردان که بیشتر در تصمیمگیریهای مهم جلوه میکند. سایه: بخش پست و سرکوبشدة شخصیت آدمی است. پرسونا: طریقه سازگاری و کنار آمدن فرد با جهان، نقابی که فرد بهواسطة حضور در جامعه بر چهره دارد. واما جواب سوال دومت : یه بار دیگه هم جواب این سوال رو داده بودم فک کنم هفته ی پیش بود ولی خب بازم می نویسم آنیمای نهفته در ناخودآگاهی مولوی مسلماً اصلی انكار ناپذیر در آفرینش های هنری اوست و مولوی بارها از جان زنده ای سخن می گوید كه به او شعرهایش را تلقین می كند:
ای كه میان جان من تلقین شعرم می كنی
گر تن زنم، خامش كنم، ترسم كه فرمان بشكنم
(مولوی، دیوان غزلیات شمس، غزل 1375) منابعم : یکی کتاب تحلیل روانشناختی در هنر و ادبیات از محمد صنعتی و اون یکی هم مقاله ی بررسی کهن الگوی آنیما در اثار مولوی همگی موفق باشید - سمیرا | |
|
s.sadrnejad New Member
Posts: 23 Status: Offline Joined:
pm | Re: سÙ�اÙ� (17th Nov 10 at 6:15pm UTC) | | بهاره جون سلام دوتا سوال ازت داشتم یکی اینکه کس دیگه ای هم رو نقد فیمینیسمی کار کرده ؟؟؟؟؟ اصلا تو نقد فیمینیسم به چه چیزایی توجه می کنن ؟؟؟؟ موفق باشی - سمیرا
| |
|
n.givi New Member
Posts: 17 Status: Offline Joined:
pm | Re: سÙ?اÙ? (18th Nov 10 at 1:15pm UTC) | | سلام بچه ها شما کلا با آدلر و فروید کاری ندارین؟ یعنی فقط می خواین بر اساس نظریه های یونگ نقد کنین؟ بالاخره مشخص شد میخواین کدوم یکی از غزل های مولانا رو نقد کنین؟ | |
|
n.givi New Member
Posts: 17 Status: Offline Joined:
pm | Re: سÙ?اÙ? (18th Nov 10 at 2:09pm UTC) | | سمیرا مارى ولستن كرافت، جان استوارت ميل، بتى فريدان،ریبکا وست، سيمون دوبوار، شولاميت فايرستون،هايدى هارتمن و البته ویرجینیا وولف از فمینیست های برجسته هستند. | |
|
n.givi New Member
Posts: 17 Status: Offline Joined:
pm | Re: سÙ?اÙ? (18th Nov 10 at 2:15pm UTC) | | و بازهم سمیرا برای نقد فمنیسم سه تا سوال مطرح می شه:
1.نقش زنها در متن چيست و آنها عهده دار چه نقشهايي هستند؟ 2.نگرش شخصيت هاي مرد به شخصيت زن چگونه است؟ 3.شخصيتهاي داستاني زن از جايگاه ثانوي برخوردارند يا اوليه؟ و با توجه به اینها متن رو نقد می کنن.
و علاوه بر این برای بررسی متون چهار تا شیوه دارن: 1.بررسی تصویر ارائه شده از جسم زن 2. زبان زنانه 3.روان زن و رابطه ي آن با فرايند نگارش 4.فرهنگ
و درضمن خیلی اصرار دارن که به همه نشون بدن طرز تفکر فروید کاملا اشتباهه. | |
|
n.givi New Member
Posts: 17 Status: Offline Joined:
pm | Re: سÙ?اÙ? (18th Nov 10 at 2:16pm UTC) | | حالا مگه فروید چی گفته که فمنیست ها باهاش مخالفن؟ | |
|
s.sadrnejad New Member
Posts: 23 Status: Offline Joined:
pm | Re: سÙ�اÙ� (19th Nov 10 at 6:52am UTC) | | نجمه جون سلام در جواب سوالت باید بگم : اتفاقا با هر 3 تاشون کار داریم هم با آدلر هم با یونگ هم با فروید و اصلا عنوان پروژه مون هم نقد روانكاوانه چند غزل از مولوي بر اساس نظريات يونگ، فرويد و آدلره جواب اون یکی سوالت هم اینه که کلا خیلی ها هستن که نظریات فروید رو قبول ندارن چون واقعا بعضی هاش با عقل آدمیزاد جور درنمیاد مثلا فروید اعتقاد داشت که شاعران و نویسندگان (هنرمندان) در حکم بیماران عصبی هستند و اثر آنها گزارشی از بیماری آنها است که یونگ در خیلی از موارد با نظریات فروید کاملا مخالف بود و بسیاری از نظریات او را رد کرد حالا در زمینه ی فمینیسم نمی دونم چه نظریاتی داده چون به موضوع پروژه مون مربوط نمی شه موفق باشید - سمیرا | |
|
m.naserii Junior Member
Posts: 31 Status: Offline Joined:
pm | Re: Ã�³Ã��Ã�§Ã�� (19th Nov 10 at 9:34am UTC) | | پاخ سوال زهراجووووونم يونگ، فقدان دين را روان آزردگي به شمار مي آورد و در حمايت از آن عقايد بحث برانگيز خود همچون ساختار روان، ناهشياري جمعي، كهن الگوها و فرديت يافتگي را مطرح مي كندمنبع:كتاب هنروادبيات ازديدگاه روانكاوي-نويسند دكترمحمدصنعتي- نشرمركز-چاپ پنجم موفق باشي-مهلا | |
|
m.naserii Junior Member
Posts: 31 Status: Offline Joined:
pm | Re: سوال (19th Nov 10 at 9:55am UTC) | | پاخ سوال دوم زهراجووووون تا آنجا گفتيم كه درون هر انسان، رواني از جنس مخالف وجود دارد كه از مهمترين مباحث يونگ است. حال، اين روان ناخودآگاه و جنس مخالف درون، آنچنان دنياي شگرفي دارد كه انسان هرچه بيشتر به آن آگاه شود، دنياي درون و بيرونش از تعادل بيشتري بهره مند خواهد شد قصدجفاهانكني وربكني بادل من وادل من وادل من وادل من وادل من قصدكني برتن من شادشوددشمن من وآنگه ازين خسته شوديادل تويادل من مولانا-ديوان شمس تبريزي ويا آنيما و آنيموس: اصل دو جنسي بودن است، يعني اين كه در هر انسان هم جنبههاي زنانگي و هم جنبههاي مردانگي توامان وجود دارد. به جنبههاي زنانگي در مردان "آنيما" و جنبههاي مردانگي در زنان "آنيموس" گفته ميشود. اگرچه يونگ قبول دارد كه كيفيت دوجنسي بودن تا حدودي ناشي از كروموزمها و تشريح هورمونهاي جنسي است، اما اين نوع كيفيت را بيشتر حاصل تجارب نژاد زن و مرد ميداند.
به نظر يونگ چون زن و مرد صدها هزار سال در طول تاريخ با هم زندگي كردهاند، اين همنشيني كسب خصوصيات جنس مخالف را در هر جنس سبب شده است. يونگ با كمك واژههاي آنيما و آنيموس، عشق را توضيح ميدهد. به نظر او معشوق كسي است كه بسيار شبيه آنيما يا آنيموس پنهان در ضمير ناخودآگاه ماست. اهميت آنيما و آنيموس براي سلامت روان در آن است كه هر دو بايد بيان شوند. يعني مرد بايد ويژگيهاي زنانه خود (نظير ملايمت) و زن خصايص مردانه خود (چون رقابت) را همراه با خصوصيات جنسي خود بروز دهد. تا شخص هر دو جنبه خود را بيان نكند، نميتواند به شخصيت سالم دست يابد. مقاله ي دكترعيسي زادگان چون پری را این دم و قانون بود
كردگان ان پری خود چون بود؟
| |
|
m.naserii Junior Member
Posts: 31 Status: Offline Joined:
pm | Re: سوال (19th Nov 10 at 10:06am UTC) | | پاسخ سوال نجمه جووووون عزيزم ماهم روي نظريات فرويد،آدلروهم يونگ كارمي كنيم اماچون يونگ برخي ازنظريات فرويدروقبول نداشت واون هاروردكردمي گوييم نظريه ي يونگي. به نظرفرويد بسیاری از رفتارهای انسان تحت تأثیر انگیزههای ضمیر ناخودآگاه است. افکار و خاطرات بخصوص ضمیر ناخودآگاه، بویژه از نوع جنسی و پرخاشگرانه، ریشهٔ اختلالات روانی هستند، و اینگونه اختلالات روانی میتوانند با تبدیل اندیشهها و خاطرات ناخودآگاه به آگاهی از طریق معالجات روانکاوانه، درمان شوند.
متاسفانه نظریات فروید در میان عامه به شدت مورد سوء تعبیر و حتی تحریف قرار گرفتهاند. برای مثال عموما به اشتباه تصور میشود وی طرفدار بی بند و باری جنسی بودهاست.از نظر فروید آسیبهای روانی انسان, در ۵ سال نخست زندگی ریشه دارند؛ خصوصا نحوه ارضای تمایلات جنسی کودک؛ و حوادث بزرگسالی نقش چندانی در شکلگیری شخصیت ندارند. به علاوه افراط در ارضا به اندازه محرومیت مضر است ويونگ برخي ازاين نظريات راقبول نداردمانند:هرانان هنرمندمشكل رواني دارد.منابع:كتاب هنروادبيات ازديدگاه روانكاوي،نويسنده دكترمحمدصنعتي ومقلات دكتر عيسوي | |
|
m.naserii Junior Member
Posts: 31 Status: Offline Joined:
pm | Re: Ã�³Ã��Ã�§Ã�� (19th Nov 10 at 10:09am UTC) | | سوال ازبهاره جووووونم عزيزم ازچه منابعي استفاده مي كني؟!وچه افرادي دراين زمينه اظهارنظركردن؟!ملا | |
|
h.taheri New Member
Posts: 7 Status: Offline Joined:
pm | Re: سوال (19th Nov 10 at 3:01pm UTC) | | سلام از گروه هدي سركشيك ميخوام در مورد منابعشون توضيح بدن | |
|