b.ghaffari New Member
Posts: 3 Status: Offline Joined:
pm | Re: paye gozare soalat! (10th Nov 10 at 10:00am UTC) | | مهلا موضوع تحقيق من فيمينيسم است بهاره | |
|
b.ghaffari New Member
Posts: 3 Status: Offline Joined:
pm | Re: paye gozare soalat! (10th Nov 10 at 10:01am UTC) | | مهلا در اين زمينه چه كتاب هايي مطالعه كرده ايد؟ كارتون تا كجا پيش رفته؟ بهاره | |
|
m.naserii Junior Member
Posts: 31 Status: Offline Joined:
pm | Re: paye gozare soalat! (10th Nov 10 at 10:04am UTC) | | طبق فرمايش سركارخانم صادقي من پاسخ سوال زهراجووووون روميدم:اولا:باكمك سركارخانم كاشاني وپرس وجوازدانشيارگروه روان شناسي دوما:كتبي رودراين زمينه پيداكرديم(مثل بندتاپرواز)كه درحال حاضرداريم مي خونيم سوما:طبق گفته ي فرويد:تمام افرادهنرمند اعم از شاعر ونويسنده و...داراي مشكل روانشناسي هستندپس درنتيجه تمام آثارشعرارامي توان موردبررسي قراردادومااين نقدراروي اشعارشاعربزرگي هم چون مولانابررسي مي كنيم!خسته نباشيد-مهلا
مهلا جان، اگر اجازه داشته باشم مي خواهم در نوشتن يك جواب علمي و معتبر كمي كمكت كنم
بيا به دلايلي كه مطرح كردي كمي با هم نگاه كنيم. دليل اول: بيا از ديد يك نفر كه هيچ شناختي از گروه پژوهشي ما ندارند و فقط داده علمي مي فهمد اين دليل را بخوانيم. موافقي كه پايه استدلال ارائه شده خيلي با اين يكي كه من مي خواهم مثال بزنم متفاوت نيست؟: "چون از مامانم پرسيدم و مامان ها هم هيچ وقت دروغ نمي گويند" و يا "همسايه مان كه خيلي آدم خوبيه اينو بهم گفته" !!!! خودت مي بيني كه از نظر علمي اعتبار اين جور پاسخ ها به شدت مي تواند زير سوال برود پس اين يكي كه نه-قبول
دليل دومت: شما كتابي پيدا كردي كه نه من خوانده ام و نه شما از داخل آن برايم نمونه اي مطرح مي كني. من چطور بدون داشتن مثال و بدون اينكه شما آدرس دقيق منبعت را بگويي مي توانم بفهمم تا چه حد ادعاي شما درست است؟؟ => پس يكي از مهم ترين نكاتي كه در هر نوع نوشته علمي بايد وجود داشته باشد مثال عيني از منبع معتبر است و همراه با ذكر علمي آدرس منبع. براي مثال اگر من بخواهم متني را ارجاع علمي بدهم اينطور مي نويسم
نام خانوادگی، نام (تاريخ چاپ). نام کتاب، محل نشر: نام ناشر
و حالا دليل سوم: "تمام افراد هنرمند داراي مشكل روانشناسي هستند" !!!! اولين عكس العملم به اين جمله: دست گلتون درد نكنه!!! به نظرت يك روز بري تو خانه هنرمندان و اين جمله رو بگي چه اتفاقي ميفته؟؟؟!!! يعني تا حالا تو عمرم (البته غير از تعدادي از موارد ..ي) يك همچنين نتيجه مطالعات آماري دقيقي نديده بودم. عزيز دلم از مولوي مثال داري مثال بياور اگر نداري چرا به جامعه هنرمندان تاريخ حمله مي كني؟؟!!! يعني آخر استدلال بودها
منتظر ويرايش سوم جوابت به اين سوال هستم
ممنون
صادقي
| |
|
m.naserii Junior Member
Posts: 31 Status: Offline Joined:
pm | Re: paye gozare soalat! (10th Nov 10 at 11:25am UTC) | | بهاره جونم مادرحال حاضرداريم كتاب بندتاپروازرومي خونيم ودنبال يه سري كتب كه دانشيارگروه روانشناسي معرفي كردن مي گرديم.انشاالله پيدامي كنيم وفيش برداري مي كنيم.كارمابه علاوه ي مطالعه ي كتب وفيش برداري ازاونا؛مطالعه ي يه سري مطالب متناسب باموضوعمونه كه سركارخانم كاشاني دادن!باآرزوي موفقيت براي بهاره ي عزيزم-مهلا | |
|
s.sadrnejad New Member
Posts: 23 Status: Offline Joined:
pm | Re: paye gozare soalat! (10th Nov 10 at 12:55pm UTC) | | سلام بهاره جووووووووووووووون در جواب سوالت باید بگم ما تا الان یه سری منبع که خانم کاشانی بهمون دادند رو مطالعه کردیم و توی اینترنت هم درمورد این موضوع خیلی گشتیم و یه چیزایی هم پیدا کردیم و خوندیم والان هم در تکاپوی پیدا کردن یه سری منبع جدید که دانشیار محترم راونشناسی بهمون معرفی کردند هستیم (کتاب های دکتر محمد صنعتی ) تا الان هم هنوز داریم درمورد نقد روانکاوانه تحقیق میکنیم و هنوز وارد نقد غزلیات مولانا نشدیم موفق باشید ..... سمیرا | |
|
s.sadrnejad New Member
Posts: 23 Status: Offline Joined:
pm | Re: paye gozare soalat! (10th Nov 10 at 1:11pm UTC) | | بازم سلام طبق فرمایش خانم صادقی من جواب سوال قبلیم رو اصلاح می کنم و این طوری جواب میدم آنیما مظهر طبیعت زنانه در وجود مردان، یعنی روح مؤنث در مرد است که به عقیده یونگ الهامبخش آثار هنری میباشد ما در اشعار مولانا آنیما را به صورت واضح می بینیم از دیدگاه یونگ، "هنرمند، انسان است اما در معنایی والاتر، او یك انسان نوعی است.
شاعران و نویسندگان برای خلق و آفرینش آثار هنری از صور ذهنی و تخیلات خویش كمك می گیرند كه این عناصر ریشه در ناخودآگاه ذهن همهی افراد بشر دارند و در ذهن شاعر و نویسنده به لایه های ناخودآگاه، ذهن می رسند و مقدمهی پیوند میان روان شناسی، هنر و ادب میگردند. از نظر یونگ "هنرمند، مفسر رازهای روح زمان خویش است بدون این كه خواهان آن باشد، مانند هر پیامبر راستین. او تصور می كند كه از ژرفای وجود خود سخن می گوید، اما روح زمان است كه از طریق دهانش سخن می گوید و آن چه كه وی می گوید وجود دارد، زیرا تأثیرگذار است
مولوی از شاعران سترگ و گرانمایهی ایران است و تأثیر روان ناخودآگاه او در اشعارش به صورت چشمگیری نمایان است. با بررسی و مطالعهی آثار مولوی می توان به این نتیجه رسید كه آنیمای درون شاعر از طریق برخی از اشعار وی، خود را به مرزهای آگاهی رسانده و از زبان شاعر به سخن آمده است.
"مولوی در مثنوی با تمثیل های متعدد تجربه های شخصی و صوفیانه اش را توضیح می دهد و از جمله حال فانی را به حال مجنون یا پری گرفته ای تشبیه می كند كه از خود اختیاری ندارد و آنچه می كند و می گوید به ظاهر فعل و گفت اوست و در حقیقت فعل و گفت آن پری است كه بر وجود او غلبه كرده است:
چون پری غالب شود بر آدمی
گم شود از مرد وصف مردمی
هر چه گوید آن پری گفته بود
زین سری زان آن سری گفته بود
| |
|
z.rezania Junior Member
Posts: 29 Status: Offline Joined:
pm | Re: paye gozare soalat! (10th Nov 10 at 1:17pm UTC) | | خانم صادقي سلام ما براي اينكه تعريف نقد ساختار گرايانه رو پيدا كنيم،از كتاب هاي مختلفي استفاده كرديم:مثل نقد ادبي(دكتر شميسا)يا مثلا كتاب آشنايي با نقد ادبي (دكتر زرين كوب)و كتاب نظريه هاي نقد ادبي معاصر(مهيار علوي مقدم) كه هنوز كامل تمومش نكرديم در نقد ساختار گرايانه بايد همه ي عوامل داستان يا شعر يا...را مورد بررسي قرار بدهيم.تا به اجزايي از آن برسيم كه ديگر نشود آن ها را تجزيه كرد يعني جزيي ريز تر از آن ها وجود نداشته باشد و در اين نقد ها نبايدهر عنصر را جداگانه بررسي كرد چون در اين صورت ،ظاهر زيباي متن از بين مي رود.مثل پروپ كه 100 قصه را كنار هم گذاشت و توانست به 31 نقش اصلي در اين قصه ها برسد و اين 31 نقش را به هفت طبقه ي اجتماعي تقسيم كرد به نظر من اين تعريف تعريفي است كه براي شروع كار لازم است.وحتما ما وقتي منابع بيشتري را مطالعه كنيم اين تعريف هم عميق تر و تخصصي تر مي شود .ما قصد داريم تا مقاله هاي معتبر را هم بخوانيم تا نتيجه بهتر باشد زهرا | |
|
m.hossinie New Member
Posts: 16 Status: Offline Joined:
pm | Re: paye gozare soalat! (10th Nov 10 at 4:32pm UTC) | | جواب سئوال بهاره: ما از كتاب هايي از جمله از بند تا پرواز كار كرديم وبرخي اشعار را از كتاب ديوان شمس فعلا انتخاب كرديم | |
|
m.hossinie New Member
Posts: 16 Status: Offline Joined:
pm | Re: paye gozare soalat! (10th Nov 10 at 4:47pm UTC) | | جواب سئوال2 بهاره بهاره جون ماتا بحث در مورد تفاوت يونگ فرويد به مطالبي دست يافتم وهم در مورد بعضي مشكلات روان شناسي دست يافتيم تا بعدا ان را به نقد يونگي ربط دهيم | |
|
A.s.Okhovat New Member
Posts: 5 Status: Offline Joined:
pm | Re: paye gozare soalat! (10th Nov 10 at 8:20pm UTC) | | برای حانیه درسته که نوشته های سهروردی فلسفی است اما متون آن با توجه به همه ی ظرایف ادبی نوشته و از نظرنثرجز متون برجسته به حساب می آید.در آن بسیاری از تمثیل ها وکنایه ها به کاربرده شده است . یکی ازشاخص های آن مضمون صیمرغ است که در ادبیات جایگاه ویژه ای دارد . برای همین این موضوع تلفیقی از ادبیات وفلسفه است ومن این کتاب را باتوجه به دید تاویل گرایی که در هر دو رشته مشترک است به خصوص فلسفه که در قالب ادبیات است مورد بررسی قرار می دهم .در نتیجه پرو ژه من در ادبیات قرار می گیرد اما از گروه فلسفه نیز هم کمک های بسیاری می گیرم . ممنون | |
|
A.s.Okhovat New Member
Posts: 5 Status: Offline Joined:
pm | Re: paye gozare soalat! (10th Nov 10 at 8:34pm UTC) | | حانینه و نگار شما کدام یک از موضوعات جامعه شناسی را می خواهید در اشعار حافظ بررسی کنید؟ چه طور می خواهید در رابطه با اشعار حافظ جامه شناسانه به بحث بپردازید؟
| |
|
h.taheri New Member
Posts: 7 Status: Offline Joined:
pm | Re: paye gozare soalat! (11th Nov 10 at 4:55pm UTC) | | براي عطيه موضوع جامعه شناسانه اي كه ما در غزليات حافظ بررسي مي كنيم موضوع "ريا" هست كه اگه بخوام بيشتر توضيح بدم در زمان حافظ در برگيرنده ي تظاهر صوفيان وافراد حكومتي( كه حافظ از رياكاري و تزوير اونها بيزار بوده )و... ميشه . و در جامعه ي امروز ما نيز همچنامسئله ي ريا (البته به نوع متفاوتي) وجود داره و اينكه از معضلات مهم جامعه است. سوال ديگه ات اين بود كه چه جوري مي خوايم اين كار رو بكنيم. خب بديهيه اول تحقيق كتابخانه اي رو كه داريم انجام م ميديم رو تموم مي كنيم و در بارهي نقد هاي جامعه شناختي از غزليات حافظ بررسي مي كينم. بعد سراغ شرح حافظ مي ريم و الي آخر! البته منابع جامه شناسي از اين موضوع ريا خيلي كمه و اين باعث مي شه كار ما بيشتر نقد و مقايسه ي خودمون باشه... اميدوارم جواب كاملي داده باشم | |
|
h.taheri New Member
Posts: 7 Status: Offline Joined:
pm | Re: paye gozare soalat! (11th Nov 10 at 5:21pm UTC) | | "جواب جوابي كه عطيه داد" مجاب شدم! از اينكه گفتي يكي از آثار مهم ادبيه نه! ولي از لحاظ سيمرغ، خب توجيه درستيه!...ولي عنوان موضوعت خيلي كليه؟؟نبايد جزئي تر بشه؟اينكه بخواي تمام مسائل فلسفي رو از نگاه سهروردي بررسي كني، يه عمر وقت نمي بره؟(به همون نسبت كه فرضأ اگه ما بخوايم همه ي مسائل جامعه شناسي رو از ديد حافظ بررسي كنيم!) چرا فقط يك موضوع خاص مثلا سيمرغ رو انتخاب نكردي؟ | |
|
m.naserii Junior Member
Posts: 31 Status: Offline Joined:
pm | Re: paye gozare soalat! (12th Nov 10 at 9:31am UTC) | | پاسخ سوال بهاره جووووون:(مجددا)مدرحال حاضرداريم كتاب صادق هدايت وهراس ازمرگ نوشته ي دكترمحمدصنعتي،نشرمركز،چاپ پنجم بهار1388وكتاب ديگري ازدكترمحمدصنعتي به نام:روانكاوي درهنروادبيات رومي خونيم وفيش برداري مي كنيم. ماتواين تحقيق به بررسی ارتباط بین روانکاوی و نقد ادبی مي پردازيم.و بررسی این نکته که روانکاو در برخورد با متن ادبی به دنبال چیست و پرداختن به این موضوع که چه دیدگاههایی در این ارتباط وجود دارد مثلادربيت:من ازكجاپندازكجاباده بگردان ساقيا آنجام جان افزاي رابرريزبرجان ساقيا درمي يابيم كه مولاناهنگام سرودن اين بيت داراي دوگانگي شخصيت بوده.نقد روانکاوانه کلاسیک در واقع متن اثر را مترادف نشانه بیماری نویسنده میداند. بنیان این رهیافت این است که متن ادبی همان کارکردی را برای نویسنده دارد که رؤیا برای رؤیابين یا کسی که خواب میبیند؛ یعنی ارضاء پنهان میلی که در دورهی کودکی منع شده بود و به یک نوع دیگر، به یک شکل عجیب و غریب بر ما در خوابمان معلوم میشود. به این ترتیب هدف منتقد پیرو این رهیافت این است که روانشناسی نویسنده را بر حسب امیال ناخودآگاهانهی او به دست دهد. خسته نباشيد-مهلا | |
|
r.kashani New Member
Posts: 11 Status: Offline Joined:
pm | Re: paye gozare soalat! (15th Nov 10 at 9:10am UTC) | | دوستان سعس کنید واضح و علمی به سوالات همدیگر پاسخ بدید فرض کنید داور داره از شما سوال می کنه نمیشه بگید دلمون خواست یا احساس کردیم اینطوری درسته !!!!!!!!!!!کتاب معرفی کنید مقاله معرفی کنید یا بگید طبق یافته هامون به این نتیجه رسیدیم کخ این موضوع را انتخاب کنیم | |
|