تالارهاي گفتگوي كلاس > گروه خط سوم :: week3 :: Question/Answer :: > paye gozare soalat!
paye gozare soalat! - Posted By h.sarkeshik (h.sarkeshik) on 7th Nov 10 at 2:32pm
میبینم که دوباره خودم اولین سوالو میپرسم!
یک سوال:
شالوده شکنی همون ساختار شکنی هست دیگه؟
بای
Re: paye gozare soalat! - Posted By m.hossinie (m.hossinie) on 7th Nov 10 at 3:07pm
سئوال از گروه نجمه وزهرا
منابعتان به طور دقيق چيست؟
تا الان به چه چيزي درباره ي موضوعتان
دست يافتيد؟
Re: paye gozare soalat! - Posted By z.rezania (z.rezania) on 7th Nov 10 at 3:47pm
جواب سوال اول مريم:ما تا حالا كتاب نقد ادبي و آشنايي با نقد ادبي رو تا حدودي خونديم و يه تعريف كلي در باره ساختار گرايي دست پيدا كرديم و تفافت اون با پسا ساختار گرايي و .........
زهرا
Re: paye gozare soalat! - Posted By z.rezania (z.rezania) on 7th Nov 10 at 3:49pm
جواب سوال 1 مريم:آشنايي با نقد ادبي و نقد ادبي.و ميخواهيم از منابع ديگه هم استفاده كنيم
سايت كتابخانه ي ملي و ... راستي كتاب نظريه هاي نقد ادبي معاصر هم در نظر داريم بخونيم
Re: paye gozare soalat! - Posted By z.rezania (z.rezania) on 7th Nov 10 at 3:54pm
از مريم و سميرا و مهلا سوال دارم:چرا روي اشعار مولانا كار مي كنيد؟؟؟؟؟؟؟فكر مي كنيد ميشه روي اشعار مولانا نقد روانشناسانه داشت؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
زهرا
Re: paye gozare soalat! - Posted By z.rezania (z.rezania) on 7th Nov 10 at 3:56pm
باز هم از مهلا و سميرا و مريم:نقد يونگي ،بيشتر به كدوم يك از مكاتب نقد نزديكه (از اون مكاتبي كه موضوع تحقيق گروه ها در كلاس ماست)؟؟؟؟؟؟
Re: paye gozare soalat! - Posted By s.sadrnejad (s.sadrnejad) on 7th Nov 10 at 4:57pm
سلام زهرا جووووون
جواب سوال اولت اینکه روی غزلیات مولانا کار می کنیم چون احساس کردیم از لحاظ نقد روانکاوانه خیلی خوب می شه روش مانور داد
و جواب سوال دومت اینکه با پرس و جو و تحقیق و سرچ کردن فهمیدیم که کسای دیگه هم روی اشعار مولانا نقد روانکاوانه رو انجام دادن
خدافظ همگی سمیرا
Re: paye gozare soalat! - Posted By s.sadrnejad (s.sadrnejad) on 7th Nov 10 at 5:00pm
بازم سلام زهرا
نمی دونم جوابی که دارم میدم درسته یا نه ولی تا اون حد از اطلاعاتی که از بقیه ی نقد ها دارم فک می کنم که نقد روانشناسانه از همه بیشتر به نقد ساختار گرایانه شباهت داشته باشه
Re: paye gozare soalat! - Posted By m.naserii (m.naserii) on 7th Nov 10 at 5:50pm
منم يه سوال اززهراجون ونجمه گيوي داشتم:بين اين همه نقدحالاچرانقدفيلم گيشه اي؟
يعني هدفتون!ممنونم-مهلا
Re: paye gozare soalat! - Posted By m.naserii (m.naserii) on 7th Nov 10 at 5:53pm
واماجواب سوال زهرا:آخه عزيزم اگه نمي شدرواشعارمولانانقدروانشناسانه يايونگ كردكه ماانتخابش نمي كرديم!البته بازم نسبت به سوال هفته ي گذشتت بهتربود!خوبه بيشترفكركن!ممنوم وخسته نباشي-مهلا
Re: paye gozare soalat! - Posted By m.naserii (m.naserii) on 7th Nov 10 at 5:56pm
جواب سوال دوم زهراجونم:عزيزم منم مثل خانوم صدرنژادفكرمي كنم بيشتربه نقدساختارگرايانه نزديك باشه گلم!قربونت برم-مهلا
Re: paye gozare soalat! - Posted By n.givi (n.givi) on 7th Nov 10 at 6:35pm
چون به نظر خودمون و خیلی های دیگه! مثل منتقدین سینما، فیلمای گیشه ای واقعا فاقد ارزش هستن. اما مردم ما مثل آهنربا جذب میشن طرفشون، همینه که اسمشون شده گیشهای!حالا ما می خواهیم ببینیم این فیلمای گیشهای چی دارن که میتونن انقدر برای مردم جذاب باشن؟ آیا ساختار خاص و یکسانی دارن؟ آیا به سبب ساختارشون مردم ازشون استقبال می کنن؟ و اگر ساختار یکسانی دارن اون چیه؟ و ناگفته نماند که سینما تاثیرش رو هم روی جامعه میذاره و خوب به خاطر همین این قضیه مهمه و جای بحث داره.
Re: paye gozare soalat! - Posted By s.sadrnejad (s.sadrnejad) on 7th Nov 10 at 6:51pm
بازم سلام
از گروه نقد فرمالیستی می خوام بپرسم که تا حالا چه کسایی تو این حوزه فعالیت کردند؟؟؟؟؟
و اینکه چرا روی اشعار حافظ کار می خواین بکنید ؟؟؟؟یعنی دلیل خاصی داره یا نه ؟؟؟؟
Re: paye gozare soalat! - Posted By h.sarkeshik (h.sarkeshik) on 8th Nov 10 at 10:46am
به چه عجب ماهم به حساب اومديم!
كسايي كه توي اين حوزه فعاليت كردن خيلي شديد زياده!!
اوناهم روي مثلا شهرهاي سهراب و... كاركردن!
ما؟محض خنده حافظ رو انتخاب كرديم!(همون عشقي!)
Re: paye gozare soalat! - Posted By h.taheri (h.taheri) on 8th Nov 10 at 11:18am
براي عطيه!
موضوع تو يه موضوع فلسفيه! پس چرا توي ادبيات قرارش دادي در حالي كه هيچ ربطي نداره به ادبيات!...؟؟؟
Re: paye gozare soalat! - Posted By m.naserii (m.naserii) on 8th Nov 10 at 1:29pm
من يه سوال ازبهاره دارم كه خيلي فكرم رومشغول كرده؛بالاخره موضوعت چي شدگلم؟!موفق باشي-مهلا
Re: paye gozare soalat! - Posted By exoplanetor (admin) on 10th Nov 10 at 8:24am
گروه نجمه و زهرا
ممكنه لطفاً اين تعريف ساختارگرايي اي كه مي گوييد پيدا كرده ايد را اينجا بنويسيد؟ بعلاوه نظرتان درباره تعريفي كه پيدا كرده ايد چيست؟ آيا از نظر شما به اندازه كافي جامع است؟ اين تعريف را از كجا پيدا كرده ايد؟ آيا در منابع ديگري هم به دنبال مفهوم ساختارگرايي گشته ايد؟ اين كار را انجام دهيد و نتيجه را اينجا بنويسيد.
ممنون
صادقي
Re: paye gozare soalat! - Posted By exoplanetor (admin) on 10th Nov 10 at 8:44am
سميرا جان
شما در جواب اينكه چرا روي غزليات مولانا كار مي كنيد گفتيد: " چون احساس کردیم از لحاظ نقد روانکاوانه خیلی خوب می شه روش مانور داد " لطفاً براي اينكه ما هم مثل شما بتوانيم اين احساس را داشته باشيم از بين شعر هايش به اندازه كافي مثال بياور و اينجا بنويس.
و مهلا خانم
شما هم در جواب سوال مشابهي گفتيد:" آخه عزيزم اگه نمي شدرواشعارمولانا نقد روانشناسانه يايونگ كردكه ماانتخابش نمي كرديم!" متاسفانه اين روش علمي براي پاسخ به اين سوال نيست. شما بايد با سند معتبر و نمونه آثار نشان دهيد كه اين قابليت در آثار مولانا وجود دارد. پس لطفاً اين كار را انجام دهيد و نتيجه را بنويسيد
بسيار ممنون
صادقي
Re: paye gozare soalat! - Posted By b.ghaffari (bahare) on 10th Nov 10 at 9:34am
1)چه كتابهايي در اين زمينه استفاده كرديد؟
2)كارتان را به كجا رسانديد؟
دوست خوبم
من چرا نمي توانم ببينم شما اين سوال را از كدام گروه پرسيدي؟؟؟ لطفاً مخاطب ات را معلوم كن
Re: paye gozare soalat! - Posted By m.naserii (m.naserii) on 10th Nov 10 at 9:56am
پاسخ سوال بهاره:عزيزم مافعلااشعارمون روانتخاب كرديم؛قسمتي ازكتاب بندتاپروازروطبق جدول زمان بندي خونديم ودرحال حاضرداريم دنبال كتب جديدي كه دانشيارمحترم روانشناسي معرفي كردن ميگرديم.ممنونم-مهلا
Re: paye gozare soalat! - Posted By b.ghaffari (bahare.gh) on 10th Nov 10 at 10:00am
مهلا موضوع تحقيق من فيمينيسم است
بهاره
Re: paye gozare soalat! - Posted By b.ghaffari (bahare.gh) on 10th Nov 10 at 10:01am
مهلا در اين زمينه چه كتاب هايي مطالعه كرده ايد؟
كارتون تا كجا پيش رفته؟
بهاره
Re: paye gozare soalat! - Posted By m.naserii (m.naserii) on 10th Nov 10 at 10:04am
طبق فرمايش سركارخانم صادقي من پاسخ سوال زهراجووووون روميدم:اولا:باكمك سركارخانم كاشاني وپرس وجوازدانشيارگروه روان شناسي
دوما:كتبي رودراين زمينه پيداكرديم(مثل بندتاپرواز)كه درحال حاضرداريم مي خونيم
سوما:طبق گفته ي فرويد:تمام افرادهنرمند اعم از شاعر ونويسنده و...داراي مشكل روانشناسي هستندپس درنتيجه تمام آثارشعرارامي توان موردبررسي قراردادومااين نقدراروي اشعارشاعربزرگي هم چون مولانابررسي مي كنيم!خسته نباشيد-مهلا
مهلا جان، اگر اجازه داشته باشم مي خواهم در نوشتن يك جواب علمي و معتبر كمي كمكت كنم
بيا به دلايلي كه مطرح كردي كمي با هم نگاه كنيم. دليل اول: بيا از ديد يك نفر كه هيچ شناختي از گروه پژوهشي ما ندارند و فقط داده علمي مي فهمد اين دليل را بخوانيم. موافقي كه پايه استدلال ارائه شده خيلي با اين يكي كه من مي خواهم مثال بزنم متفاوت نيست؟: "چون از مامانم پرسيدم و مامان ها هم هيچ وقت دروغ نمي گويند" و يا "همسايه مان كه خيلي آدم خوبيه اينو بهم گفته" !!!! خودت مي بيني كه از نظر علمي اعتبار اين جور پاسخ ها به شدت مي تواند زير سوال برود پس اين يكي كه نه-قبول
دليل دومت: شما كتابي پيدا كردي كه نه من خوانده ام و نه شما از داخل آن برايم نمونه اي مطرح مي كني. من چطور بدون داشتن مثال و بدون اينكه شما آدرس دقيق منبعت را بگويي مي توانم بفهمم تا چه حد ادعاي شما درست است؟؟ => پس يكي از مهم ترين نكاتي كه در هر نوع نوشته علمي بايد وجود داشته باشد مثال عيني از منبع معتبر است و همراه با ذكر علمي آدرس منبع. براي مثال اگر من بخواهم متني را ارجاع علمي بدهم اينطور مي نويسم
نام خانوادگی، نام (تاريخ چاپ). نام کتاب، محل نشر: نام ناشر
و حالا دليل سوم: "تمام افراد هنرمند داراي مشكل روانشناسي هستند" !!!! اولين عكس العملم به اين جمله: دست گلتون درد نكنه!!! به نظرت يك روز بري تو خانه هنرمندان و اين جمله رو بگي چه اتفاقي ميفته؟؟؟!!! يعني تا حالا تو عمرم (البته غير از تعدادي از موارد ..ي) يك همچنين نتيجه مطالعات آماري دقيقي نديده بودم. عزيز دلم از مولوي مثال داري مثال بياور اگر نداري چرا به جامعه هنرمندان تاريخ حمله مي كني؟؟!!! يعني آخر استدلال بودها
منتظر ويرايش سوم جوابت به اين سوال هستم
ممنون
صادقي
Re: paye gozare soalat! - Posted By m.naserii (m.naserii) on 10th Nov 10 at 11:25am
بهاره جونم مادرحال حاضرداريم كتاب بندتاپروازرومي خونيم ودنبال يه سري كتب كه دانشيارگروه روانشناسي معرفي كردن مي گرديم.انشاالله پيدامي كنيم وفيش برداري مي كنيم.كارمابه علاوه ي مطالعه ي كتب وفيش برداري ازاونا؛مطالعه ي يه سري مطالب متناسب باموضوعمونه كه سركارخانم كاشاني دادن!باآرزوي موفقيت براي بهاره ي عزيزم-مهلا
Re: paye gozare soalat! - Posted By s.sadrnejad (s.sadrnejad) on 10th Nov 10 at 12:55pm
سلام بهاره جووووووووووووووون
در جواب سوالت باید بگم ما تا الان یه سری منبع که خانم کاشانی بهمون دادند رو مطالعه کردیم
و توی اینترنت هم درمورد این موضوع خیلی گشتیم و یه چیزایی هم پیدا کردیم و خوندیم
والان هم در تکاپوی پیدا کردن یه سری منبع جدید که دانشیار محترم راونشناسی بهمون معرفی کردند هستیم
(کتاب های دکتر محمد صنعتی )
تا الان هم هنوز داریم درمورد نقد روانکاوانه تحقیق میکنیم و هنوز وارد نقد غزلیات مولانا نشدیم
موفق باشید .....
سمیرا
Re: paye gozare soalat! - Posted By s.sadrnejad (s.sadrnejad) on 10th Nov 10 at 1:11pm
بازم سلام
طبق فرمایش خانم صادقی من جواب سوال قبلیم رو اصلاح می کنم و این طوری جواب میدم
آنیما مظهر طبیعت زنانه در وجود مردان، یعنی روح مؤنث در مرد است که به عقیده یونگ الهامبخش آثار هنری میباشد
ما در اشعار مولانا آنیما را به صورت واضح می بینیم
از دیدگاه یونگ، "هنرمند، انسان است اما در معنایی والاتر، او یك انسان نوعی است.
شاعران و نویسندگان برای خلق و آفرینش آثار هنری از صور ذهنی و تخیلات خویش كمك می گیرند كه این عناصر ریشه در ناخودآگاه ذهن همهی افراد بشر دارند و در ذهن شاعر و نویسنده به لایه های ناخودآگاه، ذهن می رسند و مقدمهی پیوند میان روان شناسی، هنر و ادب میگردند. از نظر یونگ "هنرمند، مفسر رازهای روح زمان خویش است بدون این كه خواهان آن باشد، مانند هر پیامبر راستین. او تصور می كند كه از ژرفای وجود خود سخن می گوید، اما روح زمان است كه از طریق دهانش سخن می گوید و آن چه كه وی می گوید وجود دارد، زیرا تأثیرگذار است
مولوی از شاعران سترگ و گرانمایهی ایران است و تأثیر روان ناخودآگاه او در اشعارش به صورت چشمگیری نمایان است. با بررسی و مطالعهی آثار مولوی می توان به این نتیجه رسید كه آنیمای درون شاعر از طریق برخی از اشعار وی، خود را به مرزهای آگاهی رسانده و از زبان شاعر به سخن آمده است.
"مولوی در مثنوی با تمثیل های متعدد تجربه های شخصی و صوفیانه اش را توضیح می دهد و از جمله حال فانی را به حال مجنون یا پری گرفته ای تشبیه می كند كه از خود اختیاری ندارد و آنچه می كند و می گوید به ظاهر فعل و گفت اوست و در حقیقت فعل و گفت آن پری است كه بر وجود او غلبه كرده است:
چون پری غالب شود بر آدمی
گم شود از مرد وصف مردمی
هر چه گوید آن پری گفته بود
زین سری زان آن سری گفته بود
Re: paye gozare soalat! - Posted By z.rezania (z.rezania) on 10th Nov 10 at 1:17pm
خانم صادقي سلام
ما براي اينكه تعريف نقد ساختار گرايانه رو پيدا كنيم،از كتاب هاي مختلفي استفاده كرديم:مثل نقد ادبي(دكتر شميسا)يا مثلا كتاب آشنايي با نقد ادبي (دكتر زرين كوب)و كتاب نظريه هاي نقد ادبي معاصر(مهيار علوي مقدم) كه هنوز كامل تمومش نكرديم
در نقد ساختار گرايانه بايد همه ي عوامل داستان يا شعر يا...را مورد بررسي قرار بدهيم.تا به اجزايي از آن برسيم كه ديگر نشود آن ها را تجزيه كرد يعني جزيي ريز تر از آن ها وجود نداشته باشد و در اين نقد ها نبايدهر عنصر را جداگانه بررسي كرد چون در اين صورت ،ظاهر زيباي متن از بين مي رود.مثل پروپ كه 100 قصه را كنار هم گذاشت و توانست به 31 نقش اصلي در اين قصه ها برسد و اين 31 نقش را به هفت طبقه ي اجتماعي تقسيم كرد
به نظر من اين تعريف تعريفي است كه براي شروع كار لازم است.وحتما ما وقتي منابع بيشتري را مطالعه كنيم اين تعريف هم عميق تر و تخصصي تر مي شود .ما قصد داريم تا مقاله هاي معتبر را هم بخوانيم تا نتيجه بهتر باشد
زهرا
Re: paye gozare soalat! - Posted By m.hossinie (m.hossinie) on 10th Nov 10 at 4:32pm
جواب سئوال بهاره: ما از كتاب هايي از جمله از بند تا
پرواز كار كرديم وبرخي اشعار را از كتاب ديوان شمس فعلا انتخاب كرديم
Re: paye gozare soalat! - Posted By m.hossinie (m.hossinie) on 10th Nov 10 at 4:47pm
جواب سئوال2 بهاره
بهاره جون ماتا بحث در مورد تفاوت يونگ فرويد به مطالبي دست يافتم
وهم در مورد بعضي مشكلات روان شناسي
دست يافتيم تا بعدا ان را به نقد يونگي ربط دهيم
Re: paye gozare soalat! - Posted By A.s.Okhovat (a.s.okhovat) on 10th Nov 10 at 8:20pm
برای حانیه
درسته که نوشته های سهروردی فلسفی است اما متون آن با توجه به همه ی ظرایف ادبی نوشته و از نظرنثرجز متون برجسته به حساب می آید.در آن بسیاری از تمثیل ها وکنایه ها به کاربرده شده است . یکی ازشاخص های آن مضمون صیمرغ است که در ادبیات جایگاه ویژه ای دارد . برای همین این موضوع تلفیقی از ادبیات وفلسفه است ومن این کتاب را باتوجه به دید تاویل گرایی که در هر دو رشته مشترک است به خصوص فلسفه که در قالب ادبیات است مورد بررسی قرار می دهم .در نتیجه پرو ژه من در ادبیات قرار می گیرد اما از گروه فلسفه نیز هم کمک های بسیاری می گیرم . ممنون
Re: paye gozare soalat! - Posted By A.s.Okhovat (a.s.okhovat) on 10th Nov 10 at 8:34pm
حانینه و نگار
شما کدام یک از موضوعات جامعه شناسی را می خواهید در اشعار حافظ بررسی کنید؟
چه طور می خواهید در رابطه با اشعار حافظ جامه شناسانه به بحث بپردازید؟
Re: paye gozare soalat! - Posted By h.taheri (h.taheri) on 11th Nov 10 at 4:55pm
براي عطيه
موضوع جامعه شناسانه اي كه ما در غزليات حافظ بررسي مي كنيم موضوع "ريا" هست كه اگه بخوام بيشتر توضيح بدم در زمان حافظ در برگيرنده ي تظاهر صوفيان وافراد حكومتي( كه حافظ از رياكاري و تزوير اونها بيزار بوده )و... ميشه . و در جامعه ي امروز ما نيز همچنامسئله ي ريا (البته به نوع متفاوتي) وجود داره و اينكه از
معضلات مهم جامعه است.
سوال ديگه ات اين بود كه چه جوري مي خوايم اين كار رو بكنيم. خب بديهيه اول تحقيق كتابخانه اي رو كه داريم انجام م ميديم رو تموم مي كنيم و در بارهي نقد هاي جامعه شناختي از غزليات حافظ بررسي مي كينم. بعد سراغ شرح حافظ مي ريم و الي آخر! البته منابع جامه شناسي از اين موضوع ريا خيلي كمه و اين باعث مي شه كار ما بيشتر نقد و مقايسه ي خودمون باشه...
اميدوارم جواب كاملي داده باشم
Re: paye gozare soalat! - Posted By h.taheri (h.taheri) on 11th Nov 10 at 5:21pm
"جواب جوابي كه عطيه داد"
مجاب شدم! از اينكه گفتي يكي از آثار مهم ادبيه نه! ولي از لحاظ سيمرغ، خب توجيه درستيه!...ولي عنوان موضوعت خيلي كليه؟؟نبايد جزئي تر بشه؟اينكه بخواي تمام مسائل فلسفي رو از نگاه سهروردي بررسي كني، يه عمر وقت نمي بره؟(به همون نسبت كه فرضأ اگه ما بخوايم همه ي مسائل جامعه شناسي رو از ديد حافظ بررسي كنيم!)
چرا فقط يك موضوع خاص مثلا سيمرغ رو انتخاب نكردي؟
Re: paye gozare soalat! - Posted By m.naserii (m.naserii) on 12th Nov 10 at 9:31am
پاسخ سوال بهاره جووووون:(مجددا)مدرحال حاضرداريم كتاب صادق هدايت وهراس ازمرگ نوشته ي دكترمحمدصنعتي،نشرمركز،چاپ پنجم بهار1388وكتاب ديگري ازدكترمحمدصنعتي به نام:روانكاوي درهنروادبيات رومي خونيم وفيش برداري مي كنيم.
ماتواين تحقيق به بررسی ارتباط بین روانکاوی و نقد ادبی مي پردازيم.و بررسی این نکته که روانکاو در برخورد با متن ادبی به دنبال چیست و پرداختن به این موضوع که چه دیدگاههایی در این ارتباط وجود دارد
مثلادربيت:من ازكجاپندازكجاباده بگردان ساقيا آنجام جان افزاي رابرريزبرجان ساقيا
درمي يابيم كه مولاناهنگام سرودن اين بيت داراي دوگانگي شخصيت بوده.نقد روانکاوانه کلاسیک در واقع متن اثر را مترادف نشانه بیماری نویسنده میداند. بنیان این رهیافت این است که متن ادبی همان کارکردی را برای نویسنده دارد که رؤیا برای رؤیابين یا کسی که خواب میبیند؛ یعنی ارضاء پنهان میلی که در دورهی کودکی منع شده بود و به یک نوع دیگر، به یک شکل عجیب و غریب بر ما در خوابمان معلوم میشود. به این ترتیب هدف منتقد پیرو این رهیافت این است که روانشناسی نویسنده را بر حسب امیال ناخودآگاهانهی او به دست دهد. خسته نباشيد-مهلا
Re: paye gozare soalat! - Posted By r.kashani (rkashani) on 15th Nov 10 at 9:10am
دوستان سعس کنید واضح و علمی به سوالات همدیگر پاسخ بدید فرض کنید داور داره از شما سوال می کنه نمیشه بگید دلمون خواست یا احساس کردیم اینطوری درسته !!!!!!!!!!!کتاب معرفی کنید
مقاله معرفی کنید یا بگید طبق یافته هامون به این نتیجه رسیدیم کخ این موضوع را انتخاب کنیم