zamanifar New Member
Posts: 3 Status: Offline Joined:
pm | porsesh2 (29th Oct 10 at 10:49am UTC) | | بررسی جامعه شناختی تفاوت ارزشهای نسل جوان و بزرگسال: نظریه های مرتبط با موضوع تحقیق خود را از کتاب جامعه شناسی دینی پیدا کنید و بنویسید.
عوامل تاثیر گذار بر رشد تجمل گرایی در نوجوانان: 30مولفه که نمایانگر تجمل گرایی است بنویسید. مفهوم مصرف گرایی به چه معناست؟آیا مصرف گرایی به تجمل گرایی ربط دارد؟
بررسی شخصیت های مذهبی در سینما و مقایسه آن با اسلام: مفهوم نوع آرمانی یا نوع محض (تایپ آیدیال)را از دید وبر توضیح دهید . یک نوع آرمانی فرد مذهبی را ترسیم کنید
مقایسه سبک گذران اوقات فراغت در گذشته و حال مردم ایران: نظریه افسون زدایی وبر را توضیح دهید. نظریه دورکیم در باب جامعه مکانیکی و جامعه ارگانیکی و همچنین نظریه تقسیم کار دورکیم را بیان کنید.
تاثیر کیفیت دینداری افراد بر میزان اطاعت اجتماعی : چگونه میتوان میزان دینداری افراد را سنجید؟شاخص ها و مقیاسهایی برای سنجش کیفیت دینداری افراد بنویسید
بررسی علل گرایش دختران نوجوان به داشتن استقلال: 30 مولفه که نشاندهنده استقلال یک فرد است را بنویسید. نظریه های مرتبط با موضوع خود را از کتابهای درآمدی بر جامعه و سایر کتابهایی که با هم بررسی کردیم پیدا کنید و بنویسید.
بررسی مفاهیم دینی ارائه شده در کتب درسی سال دوم دبیرستان: روش تحلیل محتوا چیست؟ همه ی بچه ها خوب توجه کنید: همون طور که توضیح دادم یک فایل ورد برای خودتون درست کنید و جواب سوالهایی رو که هر هفته ازتون می پرسم به صورت کامل در اون فایل ورد تایپ کنید. یعنی این فایل به مرور که به سوالها پاسخ میدین حجیم تر میشه. ممکنه پاسخ به یک سوال چند صفحه بشه در این صورت فقط خلاصه ای از اون مطلب رو توی تالار گفتگو بنویسید
| |
|
pegah alijani New Member
Posts: 9 Status: Offline Joined:
pm | Re: porsesh2 (29th Oct 10 at 11:00am UTC) | | جامعه شناسی دینی یعنی چه؟؟؟ پگاه | |
|
pegah alijani New Member
Posts: 9 Status: Offline Joined:
pm | Re: porsesh2 (29th Oct 10 at 1:18pm UTC) | | وبر بارها تأکید کرده بود که جهان نوین خدایانش را رها کرده است. انسان نوین خدایان را از صحنه ییرون رانده است و آنچه را که در دوران پیشین با بخت، احساس، سودا، تعهد، و با جاذبه شخصی، وفاداری به ارباب و خیرخواهی و اخلاق قهرمانان فرهمند تعیین می شده است، عقلایی کرده و تابع محاسبه و پیش بینی پذیرش ساخته است. . •او در جامعه شناسی دینی خود می خواست راههای پیچیده و پرپیچ خمی را پیگیری کند که _عقلایی شدن زندگی دینی_از طریق آنها، رابطه منظم و معقول انسان با خدا را جایگزین روش های جادویی کرده است. او می کوشید تا نشان دهد که چگونه پیامبران با جاذبه های فرهمندانه شان توانستند قدرت های کاهنان را که مبتنی بر سنت بودند از اعتبار بیندازند؛ و چگونه با پیدایش _دین مبتنی بر کتاب_، فراگرد عقلایی و نظامدار شدن پهنه دینی آغاز شد
| |
|
pegah alijani New Member
Posts: 9 Status: Offline Joined:
pm | Re: porsesh2 (29th Oct 10 at 1:50pm UTC) | | از نظر دوركيم تكامل طبيعي تقسيم كار موارد نابهنجار راکم می کند . از نظر او تقسيم كار و نياز آن به تخصص منجر به از بين رفتن تعصبهايي شده كه بر اساس آن در زمانهاي قديم افراد صرفاً به دليل تبار اشرافي يا برتري ديني در مقامهاي بالا قرار ميگرفتند. در اين حالت شايستگي و مهارتهاي خود جاي خويشاوندي و ويژگيهاي وراثتي را گرفته و باعث ايجاد عدالت در جامعه ميگردد. لذا دولت با اعمال سياستهايي ميتواند به مبارزه با نابرابري و بيعدالتي در جامعه پرداخته و سطح رفاه اجتماعي را بالا برده و مشقت كارگران را كاهش داده و فاصله طبقاتي بسيار زيادي كه در جامعه ايجاد شده است را كم كند و جامعهاي بهنجار و سالم ايجاد نمايد.
| |
|
parnia.alijani New Member
Posts: 2 Status: Offline Joined:
pm | Re: porsesh2 (29th Oct 10 at 3:46pm UTC) | | نمونه آرمانیIdeal Type وبر در بررسی تاریخ و پدیده های اجتماعی از روش نمونه ایده آل سازی استفاده کرده است. تیپ ایده ال هم برمبنای تجربه و هم برمبنای تعقل ساخته می شود. . نمونه آرمانی : یک نمونه آرمانی صورتهای معقول پدیده های مختلفی است که از طریق تشدید یکجانبه برخی خصوصیات ساخته می شود. یعنی ما یک چارچوب مفهومی ساخته و از واقعیت برخی ویژگی ها را بزرگ کرده و مفهومی می سازیم مثل دزد، سرمایه دار، دموکراسی بنابراین نمونه آرمانی یک ابزار روشی و تحلیلی است و نوع آرمانی منظور نوع خوب نیست, نمونه ارمانی یک ساختار تحلیلی است. همانندی ها و انحراف ها را تشخیص می دهد. یک روش بنیادی برای مقایسه، ترکیب پدیده های عینی و منفرد. مستلزم تشدید روش های نوعی رفتار، یک کل منطقا دقیق و منسجمی را می سازد که نمی توان ان را در واقعیت یافت، ما را به یک ابزار مفهومی مجهز می سازد. وقتی می گوییم نوع آرمانی منظور انواع ارسطویی نیست (یا همان طبقه بندی ارسطو در منطق ) نوع دورکیمی نیست . او بین امر مرضی و بهنجار نوع سازی کرد. سه نوع نمونه ایده آل: 1ریشه در تاریخ : به حوادث تاریخی خاص در زمان یا مکان خاصی اشاره دارد. یعنی حوادث منحصر به فرد تاریخی. مثل انقلاب ایران 2 عناصر انتزاعی واقعیت اجتماعی (دیوانسالاری و ...) سرمایه داری غربی یا فئودالیسم غربی ازنظر وبر تاریخی است. چون محدود شده اما مفهوم سرمایه داری که عام و انتزاعی است و برای همه جوامع صادق است. و یا انقلاب که برای همه جوامع می تواند صادق باشد. اینها نمونه های کلی و انتزاعی اند. 3 بازسازی عقلایی یک رفتار خاص (نمونه رفتاری) درباره برخی ویژگی های رفتار انسانها می توان تیپ ایده ال ساخت. مثل انسان سیاسی یا انسان مذهبی در واقع منظور بازسازی عقلایی رفتارهاست انواع کنش در بحث جامعه شناسی کنش او تیپ ایده آل کنش را می سازد. او 4 تیپ کنش را در نطر می گیرد: 1- کنش عقلانی معطوف به هدف: عقلانی بودن کنش را بر اساس تناسب بین وسایل و هدف می سنجد. در کنش عقلانی معطوف به هدف، بین وسیله و هدف تناسب وجود دارد. هم اهداف عقلانی هستند و هم وسایل. منظور وبر از عقلانیت، عقلانیت ابزاری است. مانند مهندسی و ساخت پل (برای کسی که کار می کند تا پول برای رسیدن به هدف به دست آورد کنش عقلانی معطوف به هدف وجود دارد. 2- کنش عقلانی معطوف به ارزش . عینی و این دنیایی نیست. مثلاکسانی که در جنگ کشته می شوند، کنش عقلانی و ارزشی دارند. تلاش برای رسیدن به یک هدف ذاتی مثل رسیدن به رستگاری هم از این نوع است. 3- کنش سنتی: از روی عادت و تکرار انجام می شود. ما در کارها برخی چیزها را بر اساس سنت انجام می دهیم . بر اساس عادت و میراث به ارث رسیده از گذشته آنرا را پذیرفتیم. اتکا بر گذشته ازلی بین کلیمیان درست آیین 4- کنش عاطفی: کنش عاطفی بر مبنای عواطف ، ترس، خشم و ... است. اینها نمونه آرمانی است. لذا خیلی از کنش های ما برخی و یا چند تا از این کنش ها را دارند. ما صورت ناب در عالم خارج نداریم. مثل خدمت در یک فرقه مذهبی بنیاد گرا از نظر وبر کنش دانشمند هم عقلانی معطوف به هدف است و هم معطوف به ارزش جامعه شناسی دین از نظر وبر، تاریخ محصول کنش های فردی، نامحدود و مانند ساختارهای اجتماعی، بی ثبات بود. وبر با عمومیت باور به امر فرا طبیعی آغاز می کند. مراحل تاریخی مهمی وجود دارد، که جامعه در ان مراحل دست به انتخاب هایی می زند و او این انتخاب ها را دوتایی می داند. انتخاب میان روندی که به پیشبرد تفکیک گستره های حیات کمک می کند و روندی که شیوه های سنتی کنش گری را تداوم می بخشد. اولین تفکیک مهم او میان جادوگر و روحانی یا میان جادو و دین به عنوان نظام های باور است. هردو میانجی میان انسان و امر فراطبیعی است. جادو در ضروریات زندگی و به شکل طلسم و ارتجالی ، اما دین سازمان یافته است. نوعی تحلیل طبقاتی از دین دارد. به نحوی که انواع متفاوت دین بوسیله طبقات متفاوت منتقل می شوند. (کارمندان شهری و طبقه متوسط طرفدار دین عقلانی – کارگر فقط در شرایط تهدید به دین متصل می شود – اشرافزاده معتقد به دین نیست ) از مهم ترین کتابهای وبر تحت عنوان " اخلاق پروتستان و روح سرمایه داری" است. مسئله وبر خود دین نیست. مسئله این است که چگونه و چرا سرمایه داری در غرب پدید آمد. لذا دو تیپ ایده آل اخلاق پروتستان و روح سرمایه داری را ساخت. تاکید می کرد که اخلاق پروتستان به پیدایش روح سرمایه داری کمک نمود. به لحاظ دینی خیلی از جوامع را مطالعه نمود. ویژگی های اخلاق پروتستان را مشاهده کرد، و اینکه چگونه بعد از پدید آمدن، به سرمایه داری غربی کمک کرد. اما برای جوامع دیگر چنین اختلاف مذهبی پیش نیامد. از نظر وبر، کالون صرفا دعوت به عمل عقلانی و کار می کرده است. لذا به نظر وبر کالویینیسم به پیدایی روح سرمایه داری کمک کرده است. در پروتستان بحث اصلی، بازگشت ناپذیری فیض الهی است و افراد سرنوشت مقدر دارند. لذا مردم را دعوت به امیدواری می کردند. تنها راه خشنود نمودن خدا کمک به ساختن جهان است. اما لوتر معتقد بود با دعا و گریه می توان سرنوشت را تغییر داد. که این تفاوت از نظر وبر بسیار مهم است. مهم ترین شاخصه های این اخلاق مذهبی: زهد این دنیایی – توجه به علم – توجه به دنیا – حرفه و کار به عنوان تکلیف الهی فرض شده است. همین ویژگی ها در سرمایه داری هم وجود داشته است: قناعت، صرفه جویی، مال اندوزی، اهمیت دادن به کار انسان مذهبی مسیحی فقط در دنیا کار کرده و اندوخته هایش را دوباره در تولید به کار می برد. وبر تک عاملی نمی اندیشد. مذهب تنها عامل برایش نیست، اما مهم ترین عوامل برای او می باشد. (چهارگونه اصلی پروتستانتیسم ریاضت کشانه (یعنی مبتنی بر انکار نفس) وجود دارد: کالویینیسم، پتیسم، متدیسم، باپتیست عنصر اساسی عقیده کالوینیستی تقدیر ازلی بود. این ایده که ما از ابتدا برای حیات ابدی یا لعنت ابدی انتخاب شده ایم و نمی توانیم برای آن کاری کنیم. رستگاری هدیه الهی است، نه دستاورد خود مردم لذا تنهایی درونی بی نظیری در افراد وجود دارد و خوبی ها و لذایذ جهان بر من حرام می شود چون نشانی از تباهی است. اندرزی که به فرد مومن داده می شد این بود که به اطمینان روانی از برگزیده بودن خود، از رستگاری خویش، از طریق تلاش روزانه برسند. کار سخت شیوه ای برای حصول اطمینان از رستگاری خود و زدودن شک متدیست ها : احیای جنبش پروتستانی ، هدف از آن نظارت و سرکوب خودجوشی و لذت تفننی پتیسم: تاکید بر تحارب عاطفی که موجب تضعیف جهت گیری عاقلانه می شد. فروتنی را تشویق و نه اتکای به نفس باپتیست: تاکید بر عاطفی بودن) پس تیپ ایده ال مذهبی در جوامع و افکار مختلف دارای متود های متفاوت است تیپ ایده ال مذهبی در مکتب اسلامی: توجه به دنیا و اخرت و ارزش قرار دادن اخرت و رعایت اخلاق اسلامی (که هفته پیش تعریف شد) با وجود همه ی موانع و شهوات ونفس انسانی واجتماعی بودن و تصمیم گیری بر اساس تفکر و تعقل ناظر قرار دادن خدا در هر حال و رعایت فقه و شرع بر اساس نظریه وبر کنش یک تیپ ایده ال مذهبی را می توان عقلانی معطوف به هدف و ارزش دانست. در بعضی موارد کنش یک فرد مسلمان که رفتار یک تیپ ایده ال مذهبی را ندارد بر اساس احساس (عاطفی) یا بر اساس سنت(سنتی) است. بررسی شخصیت های مذهبی در سینما و مقایسه آن با اسلام | |
|
parnia.alijani New Member
Posts: 2 Status: Offline Joined:
pm | Re: porsesh2 (29th Oct 10 at 3:56pm UTC) | | تعریف استقلال در مکتب اسلام چیست؟ پرنیا | |
|
parnia.alijani New Member
Posts: 2 Status: Offline Joined:
pm | Re: porsesh2 (29th Oct 10 at 4:04pm UTC) | | یک تیپ ایده ال تجمل گرا چه خصوصیاتی دارد؟ یعنی به چه کسی تجمل گرا کفته می شود؟ با توجه به نظریه ی وبر پاسخ دهید پرنیا | |
|
z.hajmolla ali New Member
Posts: 3 Status: Offline Joined:
pm | Re: porsesh2 (29th Oct 10 at 4:34pm UTC) | | این استقلال از نظر دختران نوجوان چیه؟یعنی تو چه موردهایی خواهان استقلالند؟ زهرا.ح | |
|
z.hajmolla ali New Member
Posts: 3 Status: Offline Joined:
pm | Re: porsesh2 (29th Oct 10 at 4:51pm UTC) | | آیا این تفاوت ارزشها درنسل جوان و بزرگسال به تغییر شرایط اجتماعی هم بستگی دارد؟منظورم اینه که بزرگسالان حال با شرایط اجتماعیه زمان خود بزرگ شدند و الان با تغییر شرایط ارزشهای نسل جوان هم تغییر می کنه؟ ینی اصلن ربطی داره؟ و این که می شه مواردی که باعت این تفاوتها می شه رو چندتاشو بگین؟ زهرا.ح | |
|
h.amiri New Member
Posts: 9 Status: Offline Joined:
pm | Re: porsesh2 (31st Oct 10 at 1:51pm UTC) | | پرنیا جون طبقه نظر وبر: تیپ ایده ال هم برمبنای تجربه و هم برمبنای تعقل ساخته می شود اما تیپ تجمل گرا تفاوت داره ما همونجور که تو تعریفه تجمل گرایی گفتیم تجمل یعنی مصرف بیش از حد یعنی تیپه تجمل گرا از همه چیزا برای بیشتر جلوه دادمن خودش استفاده می کنه نه فقط زیبایی من فکر کنم تیپه تجمل گرا و تیپ ایده ال با هم فرق داره یعنی نمی تونیم اینارو کناره هم قرار بدیم از نظر وبر تیپه ایده ال بر مبنای تجربه و تعقله اما تیپه تجمل گرا فقط از روس احساسه که یهو یه ادم هوس می کنه از همه چیز استفاده بیش از حد بکنه و یه جورایی خودشو نشون بده ااگه بخواهیم خصوصیاتی براش بگیم باید گفت بیشتر تو خانووما دیده میشه البته اقایونم به نوبه ی خودشون تجمل گرایی دارن ولی الان تو خانوووما بیشتر احساس میشه پرنیا یکی از سوالای ما این بود که ایا جنسیت تو میزان تجمل گرایی اثر داره یا نه برای همین الان نمیتونم جواب قطعی بهت بدم که تو زنا بیشتره یا مردا این فقط حدسه خودمه(چقدر از مسئله دور شدیم) خصوصیا تشون اینه که بیش ازحد به سر و وضعشو ن اعم از خونه ماشین ظاهر و غیره میرسن حالا ما که جوابه خانووم زمانیفرو دادیم بیا ببین مولفه های تیپه تجمل گرا چیه خیلی پیچیده گفتم امیدوارم منظورمو فهمیده باشی.
| |
|
h.amiri New Member
Posts: 9 Status: Offline Joined:
pm | Re: porsesh2 (31st Oct 10 at 3:27pm UTC) | | مصرف گرايي :يعني استفاده از کالاها به منظور رفع نيازها و خواسته ها. اين عمل نه تنها شامل خريد کالاهاي مادي، بلکه در برگيرنده خدمات نيز هست مصرف گرایی بی رویه تبدیل به تجمل گرایی میشه که دیگه از حده معقول میگذره .
| |
|
h.amiri New Member
Posts: 9 Status: Offline Joined:
pm | Re: porsesh2 (31st Oct 10 at 3:30pm UTC) | | خانوووم زمانی فر ما با گرفتن تست به این نتیجه که چه عواملی بر تجمل گرایی نوجوانان تاثیر میذاره میرسیم ما اینارو بررسی مکنیم میزان مذهبی بودن وضعیت اقتصادی جنسیت سن | |
|
T.nateghpur New Member
Posts: 2 Status: Offline Joined:
pm | Re: porsesh2 (31st Oct 10 at 4:24pm UTC) | | سلام خانوم زماني فر نتيجه ما از اين مطالعات اينه كه در قلمرو جامعه شناسي ديني پژوهش هاي فراواني صورت گرفته است تا اهمييت چيزي را كه دين اوام خوانده ميشود اشكار كند كه شامل اعتقادات نسبتا بي شكل و منظم و فوق كليسايي و غيررسمي ويليامز:شش عنوان را براي شناخت و طبقه بندي عقايد و باورها ويا دينه اميانه اراه كرده كه از اين قرارند 1 قلمرو خوراك قلمرو تندرستي و بيماري 3 گذرگاهاي مهم در چرخش حيات4 مرگ و مير 5 پيش گويي اينده 6 مساله شيطان و بدبختي2. | |
|
h.amiri New Member
Posts: 9 Status: Offline Joined:
pm | Re: porsesh2 (3rd Nov 10 at 3:01pm UTC) | | سلام گفتین تو 30 تا مولفه تجمل گرایی رو بیان کنیم 1.خرید مبل هایی که قیمتشان از حد معقول بالاتر است 2.خرید موبایل هایی که روز به روز مدل جدید ترش می اید 3.خرید فرش هایی که ابریشم باشد و یا زربافت باشد 4.استفاده بیش از حد ازوسایل تزئینی درخانه 5.استفاده از لباس هایی که قیمت زیادی دارد 6.استفاده بیش از حد از جواهر الات وسنگ های قیمتی 7.مدام خرید کردن 8.استفاده از وسایل مارکدار-همه ی وسایل 9.استفاده از لوستر های بزرگ 10.استفاده از تابلوهای بزرگ و گران قیمت 11.رفتن بیش از حد به سفر های خارج از کشور بدون ضرورت 12.خرید بیش از حد وسایل بازی برای کودکان-اسراف 13.عوض کردن دکوراسیون و وسایل خانه بصورت مرتب 14.خرید ماشین های مدل بالا و گران قیمت 15.خرید کیف و کفش های گران قیمت 16.خرید لوازم عتیقه به منظور پر کردن خانه 17.مهمانی های پر خرج و بیش از حد 18.رفتن به رستوران های مجلل 19.مجالس عروسی پر خرج-یه شب هزار شب نمیشه 20.خرید ساعت های ماکدار و گران قیمت 21.لوازم و تحریر که جلب توجه می کند 22.افزودن تزيينات کوچکي مثل آباژور با قاب و پايه ي رنگين و زيبا، صندلي هاي پلاستيکي يا فايبرگلاس، نيمکت چوبي، جالباسي پايه دار عروسکي، تخته وايت برد، حباب رنگارنگ براي لوستر اتاق، انواع چراغ خواب و مطالعه، يا عروسک هاي پشمي کوچک و بزرگ، تابلوها و پوسترهايي از شخصيت هاي مورد علاقه ي کودک، يا نقاشي ها و کاردستي هاي فرزندتان، همه به آراسته شدن فضاي اتاق کمک مي کنند، در عين حال عناصر ثابتي نيستند و به راحتي مي توان پس از مدتي آن ها را حذف يا جايگزين کرد 23.عمل های زیبایی بی مورد 24.خرید لباس هایی که فقط یک بار پوشیده می شوند+گران قیمت 25.متراژ بزرگ خانه 26.رفتن به مدارسی که پول زیادی میگیرند اما بازدهی کمتری دارند 27.بیش از حد به ظاهر رسیدگی کردن 28.خریدن تلویزیون پلاسما برای خانه های زیر 50 متر!!!!! 29. استفاده از مواد ارایشی گران قیمت 30.خرید دسته گل های گران قیمت برای مهمانی ها
| |
|
aryan New Member
Posts: 0 Status: Offline Joined:
pm | Re: porsesh2 (3rd Nov 10 at 3:29pm UTC) | | در جامعه امروز ما استقلال به چه معناست؟ یعنی شامل چه پدیده هایی می شود؟ | |
|
aryan New Member
Posts: 0 Status: Offline Joined:
pm | Re: porsesh2 (3rd Nov 10 at 3:33pm UTC) | | دین عوام به چه معناست؟ یعنی نا منظم و فوق کلیسایی شامل چه قسمت هایی است؟ | |
|
saadat_sarvenaz New Member
Posts: 0 Status: Offline Joined:
pm | Re: porsesh2 (3rd Nov 10 at 3:39pm UTC) | | ایا دین مسیحیت هم که یک دین اسمانی مانند اسلام است دچار سنت زدگی می شود؟ سروناز
| |
|
saadat_sarvenaz New Member
Posts: 0 Status: Offline Joined:
pm | Re: porsesh2 (3rd Nov 10 at 3:44pm UTC) | | یک تیپ ایده ال مستقل بسازید با توجه به نظریه وبر پاسخ دهید سروناز | |
|
h.goudarzi New Member
Posts: 10 Status: Offline Joined:
pm | Re: porsesh2 (3rd Nov 10 at 6:34pm UTC) | | استقلال عقیدتی :در خانواده یکی نماز میخونه یکی نمی خونه تعلق عاطفی به خانواده کم داره
اعتماد به نفس بیشتری داره
خودش در مورد آینده خودش تصمیم میگیره
سرکار میره
تسلط بیشتری نسبت به خانواده داره
برنامه ریزی جداگانه ای نسبت به خانواده داره
آزادی عمل بیشتر ی داره (آزادی بیشتری داره )
استقلال مالی داره(با پول توجیبی خودش هر کاری بخواد میکنه )
سلیقه متفاوتی نسبت به خانواده (مادر)داره (در انتخاب لباس یا مدل لباس یا رنگ ان )
تفکرات مختلف نسبت به خانواده داره :1)در مورد دوست 2)انتخاب رشته 3)انتخاب شغل 4)انتخاب مدرسه
استقلال اجتماعی داره :در مورد رای دادن
خودش تنهایی بیرون میره
استقلال فکری :رویا ها و تفکرات مختلف دارد
حنانه و زهرا | |
|
priyas6u New Member
Posts: 2 Status: Offline Joined:
pm | |