تالارهاي گفتگوي كلاس > گروه نگاه نو :: week3 :: Question/Answer :: > soalate hafteye 4

soalate hafteye 4 - Posted By afrasiabi (afrasiabi) on 11th Nov 10 at 6:15pm
سلام. خیلی ممنون از همراهی تون بچه ها. امروز در کلاس واقعا همگی زحمت کشیدید.
حالا بریم سراغ سوالهای این هفته:
اول گروه خدا! بچه ها تا آنجا که من فهمیدم و با توجه به کاغذی که زهرا خانم نوشته بود و داده بود شما تا الان به سه برهان برای وجود خدا اشاره کردید؛ یعنی برهان نظم، برهان فطرت و برهان علیت. حالا میخواهم ببینم می توانید این برهان ها را نقد کنید یا ببینید چه کسانی اینها را نقد کردند و نقدشان چی بوده . مثلا برهان نظم حتما ما را به وجود خدا میرساند یا میشود در آن شک کرد؟ یا واقعا میشه با تکیه به برهان فطرت گفت که خدا وجود دارد؟
عارفه هم بگوید که اگر آنطوری که گفته بود ما نمی توانیم خدا را تصور کنیم، پس اصلا چطوری میتوانیم از وجود خدا یا عدم وجود خدا حرف بزنیم؟ اگر ما واقعا از خدا تصوری نداریم پس آنچیزی که ازش حرف میزنیم و میخواهیم اثباتش کنیم خدا نیست دیگه؟

حالا گروه مرگ: بگویید فایده دانستن حقیقت مرگ چیه؟ و همینطور بگویید که آیا وجود مرگ فایده ای هم دارد یا نه؟ و آیا بهتر نبود خدا ما را جوری خلق میکرد که مرگ برایمان وجود نداشت؟ راستی من هنوز آدرس وبلاگ شما را ندارم

حالا گروه زمان که واقعا امروز حسابی فیلسوف شدند بگویند نسبت تغییر با زمان چیه ؟ و چرا این نسبت را دارند؟ یعنی میخواهم بگویید که اگر جایی تغییر نباشد زمان هست یا نه؟ فقط کامل و با دقت توضیح بدهید که دلیل حرفتان چیه

اما گروه اختیار که انشاالله از این به بعد بیشتر در بحثها ببینیمش بگوید معنای اختیار چیه؟ ستوده جان اولش گفته بودی معنای اختیار گزینش کار درسته ، ولی بعدش گفتی معناش اینه که آدم هر کاری که دلش خواست را بکند... خب این خودش شد دو تا معنا، حالا میخواهم با توجه به منابعی که داری هفت هشت تا معنای دیگر هم که برای اختیار بیان شده بگویی و بگویی تو کدام یک از این معانی را از اختیار می فهمی.

امیدوارم همگی تان موفق باشید {Smile}

Re: soalate hafteye 4 - Posted By st.tahai (st.tahai) on 12th Nov 10 at 9:35am
1.توانایی انجام کار
2.مختارهر کاری
3.گزینش
4.ازادی
5.انجام کاری بدون مجازات
6.و یک جوری قدرت
7قضا وقدر

ودر اخر نظر من این است که ما باید با اختیاری که داریم باید
گزیده ترین راه است وطبق ایه ای ما انسان را افریدیم
خواست سپاس گوید خواست نا سپاس باشد


واما معنای اختیار:توانایی کار با استفاده از خرد خود حتما با در نظر گرفتن عقل

Re: soalate hafteye 4 - Posted By haniyeh seydi (hseydi) on 12th Nov 10 at 9:58am
سلام خانوم اسفنديارى
همون طور كه خودتون فرموديد بعضى از اديان به زندكى بس از مرك اعتقادى ندارند اما مرك را باعث بىشرفت خود ميدانند به خاطر اين كه افراد خودشون رو تويه جور محدوديت زمانى مى بينند وهمين محدوديت باعث ميشه كه براى رسيدن به اهدافشون تلاش كنند
حالا بريم سراغ جواب سوال بعدى
همون طور كه مى دونيم حقيقت مرك اينه كه مرك انعدام نيست بلكه يه وسيله انتقالى براى انتقال افراد از اين جهان به جهان ديكه مى باشد


حالا سوال بعدى رو بررسى مى كنيم:

مرك براى انسان ها مفيده فكرشو بكنيد اكه انسان هاى ظالم هميشه باقى مى ماندند جه فاجعه اى بيش مى اومد هر كسى كه قدرت داشت عقيده خودش رو به ديكران تحميل مى كرد وتا ابد يه جور عقيده مردم حاكم بود وجامعه هيج وقت بيشرفت نمى كرد
ويه نكته ديكه اينه كه همه ى ما ازطرف خدا مي اييم و به سوى او باز كردانيده مى شويم عقل ما انسان ها محدود است وفكر مى كنيم اين دنيا از همه جيز براى ما مفيد تره اما ما بايد بالاخره يه روزى از جانب خدا براى اعمال خوب و بدمان تشويق يا تنبيه بشيم واين كار بايد بعد از مرك ما صورت بكيره

اميدوارم جواب من مورد قبول شما واقع شده باشه


هانيه صيدى

soal az hanie - Posted By afrasiabi (afrasiabi) on 13th Nov 10 at 3:31am
سلام هانیه جان
خیلی ممنون از جوابهایت
حالا چند تا سوال دیگه: اینکه بعضی انسانها مرگ را باعث پیشرفت زندگی می دانند فایده ‏ی دانستن حقیقت مرگ است یا فایده‏ی دانستن اینکه «مرگ وجود دارد»؟؟؟
دوم اینکه گفتی مرگ وسیله انتقال آدم از این دنیا به آن دنیاست. اگر اینطوریه منظورت از این که ادم به آن دنیا منتقل میشه چیه؟ یعنی ما با همین بدنمان میریم آن دنیا؟ اگر نه پس بدنمان چی می‏شود و ما در آن دنیا چه شکلی هستیم؟

جواب به ستوده - Posted By afrasiabi (afrasiabi) on 13th Nov 10 at 3:41am
سلام ستوده جان {Wink}
آفرین که با وجود اینکه گفتی سرت خیلی شلوغه جواب سوالها را دادی
ولی لطف کن هر کدام از این معانی را که گفتی بیشتر توضیح بده و بگو که فرق هر کدام از اینا با دیگری چیه؟ مثلاً مختار هر کاری یعنی چی و فرقش با توانایی گزینش چیه، یا فرق گزینش با این دو تا چیه و همینطور تا آخر
بعد هم اینکه آن آیه ای که نوشته بودی چه ربطی به معنای اختیار داشت؟؟ {Confused}

Re: soalate hafteye 4 - Posted By a.dehbashi (a.dehbashi) on 14th Nov 10 at 8:37pm
جواب من به سوال خانم افراسيابي كه از هانيه صيدي پرسيدن:
با توجه به پرس و جو هايي كه طي اين مسئله انجام شد و طبق گفته هاي يك دكتر الهياتدرست است كه بعد از مرگ بدن ما از بين مي رود اما يحيي بعد موتها كه در قران ونيز در دعاي عهد هم آمده است.
يعني دوباره همان استخوان هاي از هم جدا به هم مي پيوندند وهمين بدن ما را از نوع مي سازد.
همانطور كه خداوند به حضرت ابراهينم فرمودند كه سه حيوان متفاوت را بكش و گوشت و پوست آن ها را با هم مخلوط كن و بعد هر كدام را صدا بزن
كه ايشان اين كار را كردند و ديدند كه هريك به صورت اول خود درآمدند:

Re: soalate hafteye 4 - Posted By haniyeh seydi (hseydi) on 18th Nov 10 at 9:18pm
سلام خانوم من جوابتون رو در قسمت هفته ى جهارم دادم