تالارهاي گفتگوي كلاس > گروه نگاه نو :: week2 :: Question/Answer :: > گروه انسان از عطيه
گروه انسان از عطيه - Posted By a.dehbashi (a.dehbashi) on 29th Oct 10 at 8:54am
مرگ انعدام نيست ،بلكه انتقاليست از دنيايي به دنياي ديگر.
از ديدگاه علامه طباطبايي: اين باز گشت عبارت است ازخروج ازاين دنيا و ورود به دنياي ديگر،آن مرگي است كهخداوندوصف نموده نه آنچه از قبيل بي حسي و بي حركتي و زوال زندگي كه به ديد ظاهري ما در مي آيد.
خداوند در سوره ي ق آيه ي 19 مي فر مايند:و سكرات و بي هوشي مرگ،حق را (كههمه واقعيات جهان پس از مرگ است)مي آورد
(و به محتضر مي گويند:)اين همان چيزي است كه از آن مي گريختي.
ونيز در سوره ي قيامت آيه ي30 مي فرمايند:آن روز ، روز سوق و مسير به سوي پروردگار توست.
و روايتي وجود دارد از شيخ صدوق كه بعضي ها آن را از پيامبر شنيده اند:(براي بقا خلق شده ايد نه براي نابودي و فنا. و با مرگ،تنها از دنيايي به دنياي ديگر منتقل مي شويد.
وروايتيست از امام صادق(ع):حيات در زمين است و موت در آسمان. و بدين خاطر است كه در هنگام موت،بين روح و جسد تفرقه ايجاد مي گردد،روح به قدس اولي بازگردانده مي شود و جسد در همان زمين باقي مي ماند،زيرا از جنس دنيا است.
امام باقر (ع)فرموده اند كه از امام سجاد (ع)سوال شد كه مرگ چيست؟ايشان در پاسخ فرموده اند: كه مرگ براي شخص مومن همچون دور افكندن لباس چركين و برداشتن بند ها و زنجيرهاي سنگين و تبديل آن ها به بهترين و خوشبو ترين لباس ها و راحت ترين مركبها و بي ترس ترين خانه هاست.
Re: گروه انسان از عطيه - Posted By afrasiabi (afrasiabi) on 30th Oct 10 at 8:01am
خیلی خوبه عطیه خانوم
میتونی به طور خلاصه بگویی در ادیان دیگر هم چه دیدگاه هایی راجع به مرگ وجود دارد؟
Re: گروه انسان از عطيه - Posted By a.dehbashi (a.dehbashi) on 2nd Nov 10 at 5:51pm
آخرت شناسی مسیحیان ریشه در «کتاب مقدّس» (عهد جدید و عهد عتیق)[14] آنان دارد و نسبت به آخرت شناسی یهودیان زنده و روشن است. با وجود این، در کتاب مقدّس مسیحیان درباره کم و کیف حقایق پس از مرگ خصوصاً بهشت و جهنّم کمتر سخن رفته است.
مطالبی که در«کتاب مقدّس» مسیحیان در باب جهان آخرت عنوان شده، غالباً تحت عناوین گوناگونی مانندِ روز رستاخیز، کیفر و جزا، داوری، آمرزش گناهان، ملکوت آسمان، حیات جاویدان، جهنّم و... آمده است.[15]
آخرت شناسی مسیحیان را با همه ابهاماتی که دارد اجمالاً می¬توان به شرح زیر به تصویر کشید.
مسیحیان معتقدند که ارواح آدمیان با مرگ جسمانی از بین نمی¬روند، بلکه باقی می¬مانند و بلافاصله برای قضاوت و داوری اوّلیّه (داوری خاص) در محکمه عدل الهی حاضر می¬شوند. این داوری بر طبق اعمال نیک و بد افراد در زندگانی مادّی صورت می¬گیرد. در این مرحله، نیکان و پاکان به بهشت می¬روند و گناهکاران که زندگانی¬شان را در سرپیچی از امر خدا گذرانده¬اند، سریعاً به دوزخ فرستاده می¬شوند. امّا کسانی که تکلیفشان مشخّص نیست، یعنی کسانی که در زندگانی زمینی¬شان به گناه آلوده شده¬اند و در عین حال خالصانه توبه و اظهار ندامت کرده¬اند، ابتدائاً به برزخ فرستاده می¬شوند و پس از پاک شدن به بهشت می¬روند.
اما داوری نهایی (داوری عام) پس از رستاخیز مردگان انجام می¬گیرد. رستاخیز مردگان زمانی روی می¬دهد که دنیا به پایان برسد و دنیا زمانی به پایان می¬رسد که به خواست و اراده الهی عیسی مسیح به عنوان داور نهایی دوباره ظهور کند و انجیل را تعلیم جهانی دهد و همه یهودیان به آیین مسیحیّت بگروند.
در این رستاخیز، ارواح تمام انسان ها به همراه بدن هایشان با همه ویژگی های خود زنده می گردند و در برابر خدا برای ارزیابی و داوری نهایی، براساس اعمالشان در زندگی دنیوی حاضر می¬شوند. در این داوری، کسانی که اعمالشان بر طبق تعالیم عیسی بوده باشد، به بهشت می روند و کسانی که بی¬تقوا و گناهکار باشند، مستوجب عقوبتند و به دوزخ فرستاده می¬شوند. دوزخ مکان کیفر ابدی و جدایی دائمی از خداوند است و بهشت مکان یا وضع و حال سعادت¬آمیز از طریق قرب الهی است.[16]
منابع:
[14] . کتاب مقدّس به دو بخش نامساوی تقسیم می شود: «عهد عتیق» و «عهد جدید». عهد عتیق را می توان کتاب مقدّس یهودیان نیز محسوب کرد و دارای 46 کتاب است (در نسخه های یهودی و پروتستانی تنها 39 کتاب یافت می شود). «عهد جدید» به مسیحیان اختصاص دارد و دارای 27 کتاب است (توماس میشل؛ کلام مسیحی؛ ترجمه حسین توفیقی، ص 21) و از نظر موضوع به چهار بخش تقسیم می شود: 1- اناجیل (متّی، مرقس، لوقا، یوحنّا)؛ 2 - اعمال رسولان؛ 3- نامه های رسولان؛ 4 – مکاشفه یوحنّا.
[15] . کتاب مقدس؛ انجیل یوحنّا: 6/ 39، 44، 54؛ انجیل لوقا: 14/ 14؛ انجیل متّی: 12/ 36؛ انجیل مرقس: 3/ 28؛ انجیل لوقا: 22/ 29، 30؛ انجیل متّی: 19/ 16 و 17؛ انجیل متّی: 16/18.
[16] . دین شنا سی تطبیقی؛ صص 167- 165.
Re: گروه انسان از عطيه - Posted By haniyeh seydi (hseydi) on 10th Nov 10 at 5:17pm
marg ensan payan zendegi e donya e fard ast ama vaselehe
ast ke baes shoro e zendegi e donyae an ast