سلام
مهلا اینا: درباره آنیما و آنیموس از دیدگاه یونگ توضیح بدید و یک مثال شعری هم برایش یزنید
بهاره: تعریفی از فمینسم ارائه بده
عطیه : هرمنوتیک چیست ؟ و تعریفی از رمز بنویس
نجمه اینا : چه فیلم هایی گیشه ای هستند؟ معیار شما برای انتخاب چیست؟
حانیه اینا : جامعه شناسی ادبیات در اشعار حافظ یعنی چی؟ اصولا جامعه شناسی ادبیات به چه مباحثی می پردازد؟
هدی اینا: نقد فرمالیستی یک شعر چه کمکی به شناخت زیبایی آن می کند؟
سلام خانوم كاشاني .آنیما عبارتست از ته نشست همۀ تجارب از زن در میراث روانی یک مرد،آنیموس عبارتست از ته نشست همۀ تجارب از مرد در میراث روانی یک زن . این امر توسط صاحب نظران فراوان عنوان شده است که بشر،یک موجود دو جنسی است و یک مرد دارای عنصر مکمل زنانه و یک زن دارای عنصر مکمل مردانه است. چینی های تائو ئیست از "ین" و "ینگ"صحبت می کنند یعنی جنبه های زنانه و مردانه شخصیت انسان. هر چند این نکته در ابتدا عجیب به نظر می رسد ولی یافتن خصوصیات زنانه و مردانه در شخصی از یک جنس واحد تجربه و استنباط بالنسبه شایع و مشترکی است. یونگ در کتاب "دو رساله دربارۀ روان شناسی تحلیلی "می نویسد تصویر قوی زن به صورت یک نمودگار باستانی در ناخودآگاه جمعی مرد وجود دارد که وی به کمک آن طبیعت زن رادر می یابد.
نمودگار باستانی زن ناشی از تجربه و استنباط باستانی مرد از زن است و به هیچ وجه منش واقعی زن مشخص و متمایزی را نمی نمایاند. این تصویر در طول زندگی مرد از طریق تماسهای واقعی که با زنان دارد ، خود آگاه و قابل لمس می شود.نخستین و مهمترین تجربه یک مرد نسبت به زن به وسیله ارتباط با مادر حاصل می شود. تجربه و استنباط کودک از مادر خویش یک ویژگی ذهنی دارد زیرا تنها بر پایۀ چگونگی رفتار مادر نیست بلکه کیفیت احساس کودک از رفتار مادر خود حائز اهمیت است. تصویر مادرانه ای که هر کودک در ذهن خویش پدید می آورد ،تصویر دقیق مادرش نیست بلکه بر پایۀ آمادگی و زمینه کودک برای ایجاد تصویر یک زن ، یعنی آنیما شکل گرفته است. طبق نظر یونگ اصل زنانه شامل ظرفیت هایی برای پرستاری ، احساسات ، هنر،یگانگی با طبیعت است.آنیموس در زن،المثنای آنیما در مرد است که از سه ریشه منشعب شده است:
الف-تصویر قوی از مرد در ناخودآگاه جمعی که زن به ارث می برد.
ب-تجربه خاص زن از مردانگی، که از تماسهایی که درطول زندگی خویش با مردان داشته است حاصل می شود.
ج-زمینۀ پنهانی مردانه در خود او.
اصل مردانه شامل اندیشۀ منطقی ، ابراز وجود قهرمانانه و پیروزی بر طبیعت است.عنصر مردانه در زن باعث می شود در مواقع ضروری بتواند عهده دار اموری شود که ویژه مردان تلقی می گردد. پدر نخستین ناقل تصویر آنیموس برای دختر بچه است. همۀ ما از نظر زیست شناختی به میزان چشمگیری ظرفیت های جنس دیگر را داریم. هنگامی که انیما و انیموس در وهم ها و رویاها ظاهر میشوند نشان دهنده فرصت و مجال برای فهم چیزی هستند که تا کنون ناخودآگاه بوده است. این دو هیچگاه بطور کامل جزء خودآگاهی نمی شوند و همیشه بخشی از آنها پوشیده در لفافه ای از رموز و اسرار در ناخودآگاه جمعی ، پنهان می ماند.
5-ناخودآگاه
ناخودآگاه طبق تعبیر یونگ دارای دو لایه است. لایه سطحی تر عبارتست از ناخودآگا ه شخصی و لایۀ ژرف تر ناخودآگاه جمعی است. کمپلکس ها در ناخودآگاه شخصی ،اما سنخ های باستانی در ناخودآگاه جمعی یا روان عینی جای دارند.
6-نمودگارهای باستانی
نمودگارهای باستانی که در ناخودآگاه گروهی جمعی جای دارند به نام های گوناگون خوانده شده اند از جمله صور مثالی ، نمودگارهای باستانی ، تصورات بدوی ، تصورات اسطوره ای ، نمونه های رفتاری و قالب های ازلی اما برخی ترجیح می دهندکه همان اصطلاح آرکی تایپ را به کار ببرند که یونگ ابداع کرده است .
منبع: مقاله ي دكترفهيمه فتحعلي لواساني (وسوال از پدرومادر،پاسخ براساس اطلاعات ومعرفي كتب آنيماوآنيموس ازديدگاه يونگ استادفريدون معتمدي )خسته نباشيد-مهلا
سلام خانوم کاشانی!
درواقع ما میگیم اون چیزایی که شعر رو به وجود میاره همون صور خیاله که صور خیال هم درواقع همون آرایه هایی است که ما توی نقد فرمالیسم بهش توجه داریم...
پس نقد فرمالیسم هم کمک میکنه که بیشتر به آرایه ها یعنی قسمتهایی که به شعر زیبایی میبخشه دقت کنیم ونکته های جدیدتری رو پیدا کنیم مثلا:
شاه شمشاد قدان خسروشیرین دهنان که به مزگان شکند قلب همه صف شکنان
میتونیم بگیم که چون خیلی حرف ش تکرار شده نشان از شور وشادی است که اینجوری شعر جالبتر میشه ومفهومش راحتتر یا اینکه این جناب خسرو یاشیرین ایهام تناسبی دارن...
سلام
فيلم گيشه اي:فيلميه كه فروش بالايي داره ولي فروشش به خاطر محتوا يا نكات مثبت فيلم نيست.ما مي خوايم فيلم هايي رو انتخاب كنيم كه:1-فروش بالا داشته باشند،2-نكات مثبت فيلم بيشتر از نكات منفي،3-فيلم هايي كه ايراني باشند،4-فيلم هايي كه واقعا جاي حرف داشته باشند زهرا
سلام خانوم کاشانی
فیلم گیشه ای یعنی فیلمی که برای گیشه ساخته شود؛ فقط و فقط برای فروخته شدن. فیلمی که هدفش ایجاد درآمد برای سازندگان فیلم باشد، و یا به عبارت دیگر فیلم بی هدف!
این که فیلمهای گیشهای از فیلمهای هنری تاثیرگذارتر هستند غیر قابل انکار است. و علت آن هم مشخص است. چون از فیلمهای گیشهای استقبال بیشتری میشود.
دربارهی فیلمهای گیشهای اندیشههای متفاوتی وجود دارد. عدهای کاملا با این نوع فیلمها مخالف هستند و عدهای هم موافق. آنهایی که موافق هستند میگویند فیلم گیشهای برای سینما لازم است.چون سینما پرهزینهترین هنر است، حتی تئاتر را هم میشود با بودجهی کم ساخت، اما سینما بدون پول ممکن نیست.آنها میگویند ما برای زنده نگه داشتن سینمای کشورمان به فیلم گیشهای نیاز داریم. فیلمهایی که خوب بفروشند و درآمدزا باشند و بتوانند چرخهی سینما را بچرخانند.آنهایی هم که مخالف هستند طبیعتا میگویند فیلمهای گیشهای هیچ دردی از هیچ کس دوا نمیکنند.
به هرحال فیلمهای گیشهای فیلمهایی هستند غالبا فاقد محتوا و با فروش بالا.
ما میخواهیم فیلمهایی را انتخاب کنیم که ایرانی باشند، گیشهای باشند، پرفروش باشند و ساختارشان هم خیلی از هم دور نباشد.
(یعنی خودمو کشتم که فعل شکسته به کار نبرم. :دی)
سلاااااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااا اااااام خانم کاشانی
اول از همه می خوام یه تعریف از آنیما و آنیموس ارائه بدم ... از نظر ک.گ.یونگ آنیما مظهر طبیعت زنانه در وجود مردان، یعنی روح مؤنث در مرد است که به عقیده ی او الهامبخش آثار هنری میباشدو همچنین آنیموس مظهر طبیعت مردانه در وجود زنان است که بیشتر در تصمیمگیریهای مهم جلوه میکندآنیما از مهم ترین كهن الگوهای یونگ است، "آنیما، بزرگ بانوی روح مرد است" این بزرگ بانوی روح مرد همان است كه در ضرب المثل آسمانی به حوا معروف است، "هر مردی حوا را درون خود دارد"به عقیدهی یونگ "روان زنانه تجسم تمام تمایلات روانی زنانه در روح مرد است مانند احساسات و حالات عاطفی مبهم، حدسی های پیش گویانه، پذیرا بودن امور غیر منطقی، قابلیت عشق شخصی، احساس خوشایند نسبت به طبیعت و رابطهی او با ضمیر ناخودآگاه. .
آنیمای نهفته در ناخودآگاهی مولوی مسلماً اصلی انكار ناپذیر در آفرینش های هنری اوست و مولوی بارها از جان زنده ای سخن می گوید كه به او شعرهایش را تلقین می كند:
ای كه میان جان من تلقین شعرم می كنی
گر تن زنم، خامش كنم، ترسم كه فرمان بشكنم
(مولوی، دیوان غزلیات شمس، غزل 1375)
آنیموس نشان دهنده ی بخش تعقل و منطق راون زن است و می تون او را در جهت دانش و معنای حقیقی هدایت نماید آنیموس از اندیشه های خود به خود و از پیش اندیشیده نشده تشکیل شده است که می تواند بر حیات معنوی زن تاثیر گذار باشد آنیموس در رویا ها به صورت قهرمان ، شاعر و قاضی پدیدار می شود و همچنین به صورت عناصر آتش هوا ومثل شمشیر یا شعله ها آشکار می گردد
مثلا :
گفت بر من تیغ تیز افراشتی
از چه افکندی مرا بگذاشتی
آن چه دیدی بهتر از پیکار من
تا شدستی سست در اشکار من
آن چه دیدی که چنین خشمت نشست
تا چنان برقی نمود و باز جست
آن چه دیدی که مرا زان عکس دید
در دل و جان شعله ای آمد پدید
(مولوی - مثنوی معنوی )
منابع منم تو این تحقیق مقاله ی بررسی کهن الگوی آنیما در آثار مولانا بوده به اضافه ی اطلاعات خودم و به اضافه ی اینکه درمورد آنیموس در اشعار مولانا هرچی گشتم که یه مقاله ای منبعی چیزی پیدا کنم متاسفانه چیزی پیدا نکردم به خاطر همینم خودم از تو مثنوی گشتم اینو پیدا کردم امیدوارم درس باشه
خسته نباشید .... سمیرا
سلام خانوم كاشاني
آنيما روان مؤنث درون مرد يا طبيعت زنانهي مستتر در مرد است.
آنيموس كه در فارسي به « عنصر مردانه » و « عنصر نرينه » ترجمه شده است ، از مهمترين آركِ تايپ هاست. آنيموس يا روان مردانه زن ، تصوير يك مرد خاص و مشخص نيست. بلكه روح مردانه ي زن است
به زباني ديگر
آنیما از مهم ترین كهن الگوهای یونگ است، "آنیما، بزرگ بانوی روح مرد است" (یاوری، 1374، ص:190). این بزرگ بانوی روح مرد همان است كه در ضرب المثل آسمانی به حوا معروف است، "هر مردی حوا را درون خود دارد" (گورین، 1370، ص: 196). به عقیدهی یونگ "روان زنانه تجسم تمام تمایلات روانی زنانه در روح مرد است مانند احساسات و حالات عاطفی مبهم، حدسی های پیش گویانه، پذیرا بودن امور غیر منطقی، قابلیت عشق شخصی، احساس خوشایند نسبت به طبیعت و رابطهی او با ضمیر ناخودآگاه." (یونگ، 1359، ص: 280).منبع الهام و شهود شاعر، ضمیر ناخودآگاه اوست و آنیما نهفته در ژرفای ناخودآگاهی است از نظر یونگ "هنر و ادبیات نیز مانند خواب،محل تجلی صور مثالی و ظهور ناخودآگاه جمعی است".
"مولوی در مثنوی با تمثیل های متعدد تجربه های شخصی و صوفیانه اش را توضیح می دهد و از جمله حال فانی را به حال مجنون یا پری گرفته ای تشبیه می كند كه از خود اختیاری ندارد و آنچه می كند و می گوید به ظاهر فعل و گفت اوست و در حقیقت فعل و گفت آن پری است كه بر وجود او غلبه كرده است:
چون پری غالب شود بر آدمی
گم شود از مرد وصف مردمی
هر چه گوید آن پری گفته بود
زین سری زان آن سری گفته بود
(مولوی، مثنوی، دفتر چهارم، ابیات 2112 به بعد)
چون پری را این دم و قانون بود
كردگان ان پری خود چون بود؟!
(پورنامداریان، 1380، صص:1-170)
به اعتقاد یونگ، "آنیما، در بعد مثبتش می تواند الهام آفرین باشد، چنان كه بئاتریس (Beatrice) به صورت فرشته بر دانته متجلی می شود و او را با خود به سیر در بهشت میبرد". (فوردهام،2536، ص: 99). این مسأله در اشعار مولانا نیز هنگامی كه از پری رخی می گوید كه از زبان او سخن می گوید و به هنگام حرف زدن او، مولوی از خود فانی است، قابل رؤیت است:
بیا به پیش من آ، تا به گوش تو گویم
كه از دهان و لب من پری رخی گویاست
كسی كه عاشق روی پری من باشد
نه زاده است ز آدم نه مادرش حواست
خموش باش و مگو راز اگر خرد داری
ز ما خرد مطلب تا پری ما با ماست
(مولوی، دیوان غزلیات شمس، غزل 475)
سلام آفرین به مهلا اینا با ارجاعات دقیقشون و لحن علمی پاسخ هایشان فقط یه نکته( بقیه) اونم اینکه سعی کنید محاوره ننویسید در ضمن سوال از پدر و مادر جزو منابع نیست به شرطی که سمت آنها و رشته تحصیلیشون هم ذکر کنید